Jak bude vypadat nový most kpt. Bartoše? Pardubice vyberou ze tří návrhů
Pardubická radnice má tři návrhy podoby nového mostu kpt. Bartoše. Stávající konstrukce je v havarijním stavu a už nejde opravit. Město chce hned vedle nechat postavit mostní provizorium a pak nový most. Práce by měly začít prakticky souběžně.
Most kpt. Bartoše je starý, mostovka je z roku 1882. Most původně sloužil u zdymadla, později byl přesunut do Polabin. Od února kvůli špatnému technickému stavu doprava jezdí pouze kyvadlově a na most nesmí těžká vozidla včetně MHD. Město se rozhodlo, že starý most zbourá a postaví nový.
Nejdřív ale musí postavit provizorní most, což není tak časově náročné jako stavba nového mostu. „To mostní provizorium plánujeme stavět v době, kdy se bude stavět nový most,“ řekl náměstek primátora Jan Hrabal z hnutí ANO.
Vedoucí odboru rozvoje a strategie Miroslav Čada dodává, že souběh obou staveb bude pro město i dodavatele výhodný: „Ten budoucí zhotovitel bude mít závazek metodou design and build, vyprojektuj, postav, zrealizuj. Realizace se pak týká dvou mostních objektů. V první etapě bude povinnost zhotovitele postavit mostní provizorium a návazně pak bude probíhat demolice mostovky a odstranění současného mostu a na jeho místě výstavba mostu nového.“
Jde o to, že když město zadá provizorium i most najednou, může získat dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury na obě stavby. „Máme k dispozici zatím neoficiální korespondenci přímo s generálním ředitelem a v ní se praví, že ta dotace by mohla být 100 procent uznatelných nákladů, čímž bychom pro město Pardubice získali významnou finanční úsporu,“ říká náměstek Jan Hrabal.
Provizorní most město nekoupí
Podotkl také, že ustoupili i od varianty, že mostní provizorum koupí samo město: „Pro nás je to výhodnější i v tom, že na zhotoviteli bude provádění všech revizí, případných oprav toho mostního provizoria.“ Stavební firma si pravděpodobně mostní provizorium pronajme a mezitím bude stavět most nový.
Dalším důvodem, proč radnice stavbu provizoria nechá až na říjen roku 2025 je fakt, že současný kyvadlový provoz po mostu omezený na osobní auta, je v zásadě plynulý a dopravu nekomplikuje.
„Městská hromadná doprava využívá most Pavla Wonky. Dopravní podnik města Pardubic nakoupil pět minibusů, zkrátil se interval linky 902 na osm minut ve špičce,“ dodal Hrabal. I proto už město tolik nespěchá. Původně mělo být provizorum hotové už letos, aby mohl kraj začít opravovat most Pavla Wonky, kde bude také omezený provoz. Hejtmanství ale další dva roky čekat nemůže, takže krajští silničáři by měli začít už v únoru příštího roku.
Ředitel Zdeněk Vašák ale zdůraznil, že budou práce koordinovat jak s městem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic, které staví obchvat: „Tím cílem samozřejmě je, aby pardubická doprava ještě více nekolabovala a řidiči se dostali z jednoho břehu na druhý.“
Rezavá vlna nad Labem?
Město má tři varianty, jak by mohl vypadat. „První varianta je ocelová trámová konstrukce, nemá podporu v korytě toku, je buď z cortenu nebo v povrchové úpravě šedomodrý nátěr. Druhá varianta je podobná mostu mezi Mělicemi a Valy u Přelouče. A varianta C zatím rezonovala jako nejlepší, má tři pole, ocelovou konstrukci a je z patinující oceli, čili cortenu," řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Třeba primátor města Jan Nadrchal (ANO) si mezi návrhy vybral: „Nejzajímavější je pro mě určitě varianta C, která je taková nepříliš výrazná, zapadá do té krajiny tím, že tam nebude žádný výrazný oblouk, tak tam je celkem pěkný výhled.“
Nový most bude mít chodníky na obou stranách, ne na jedné jako dosud. „Optimistická varianta počítá s tím, že listopadové zastupitelstvo schválí investiční záměr,“ doplnil primátor. Mostní provizorum by mělo být hotové do října roku 2025.
Související
-
Trať z Pardubic na Hradec bude dva měsíce zavřená. Po novém mostě se pojede v prosinci
Přes Labe v Pardubicích už se klene nový železniční most. Oproti původnímu bude dvoukolejný. Na dokončení mají dělníci už jen necelé čtyři měsíce.
-
Provizorní most v Pardubicích bude později. Město pod ním objevilo vodovod
Příprava mostního provizoria vedle mostu kpt. Bartoše v Pardubicích bude komplikovanější. V místě totiž vede plynové a vodovodní potrubí.
-
V Pardubicích začala stavba nejdelšího silničního lanového mostu v Česku
V Pardubicích bude nejdelší silniční lanový most v Česku. Víc než 250 metrů dlouhá konstrukce překlene Labe a jedno jeho slepé rameno.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Před zatčením policie lidi brutálně bije a nahání je do stanic metra i kostelů, popisuje protesty Gruzínka
-
‚Ofenziva, která překvapila všechny.‘ Co se děje v Sýrii? Proč došlo k eskalaci? A jaký bude další vývoj?
-
ŽIVĚ: Fotbalisté Sparty se pokusí zastavit výsledkovou krizi, proti Karviné vedou 4:1
-
Stanné právo v Jižní Koreji? ‚Možná si myslel, že ho armáda podrží,‘ říká o tamním prezidentovi expert