Je lepší baterie na rámu, nebo na nosiči? Kolik ujede elektrokolo?

21. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Muž jede na elektrokole se středovým pohonem

Elektrokola zažívají v posledních letech obrovský boom, a to napříč všemi generacemi. Pořízení takového kole je ale nákladnější a tak bychom měli být při jeho výběru důkladní a nespoléhat se jen sami na sebe.

Na začátek je dobré vědět, co od elektrokola čekáte a kde ho chcete provozovat. „Je to stejné, jako u klasického kola. Je potřeba si říct, kde na kole budete jezdit, a pak vybíráte kategorii. Vybírat můžete z kol krosových, trekingových, horských. Můžete si vybrat 27,5palcové kolo, 29 palců, celoodpružené kolo, ten výběr je opravdu široký. Ideální je navštívit odbornou prodejnu, kde vás nechají kola vyzkoušet a s odborníkem probrat možnosti a požadavky,“ radí Dan Polanský.

Těžká váha

Hlavní výhodou elektrokola je to, že se na něm nenadřete. Sluší se ale přiznat, že má také pár nedostatků. „Lidem starším, nebo zdravotně omezeným umožní dostat se na místa, kam by normálně nedojeli. Na druhou stranu je potřeba o něj víc pečovat a nevýhodou je vyšší váha kola. Ta se při jízdě ztratí, problém je spíš při manipulaci, přepravě a podobně.“

Pod sedlem, na nosiči, nebo v rámu, tam všude je možné umístit baterii a podobné je to i s pohonem elektrokola. Dan Polanský má ale jasnou představu o tom, co hledat.

Motor na elektrokole funguje pouze do rychlosti 25 km/h, vyšší rychlost nedovoluje zákon

„Dnes už doporučujeme kola s nějakým kvalitnějším středovým pohonem, ať už od značek Bosch, Shimano, Yamaha. U těchto pohonů neuděláte chybu a nebudete mít do budoucna problémy, jako bývají s různými neznačkovými pohony z Číny. Pokud hledáte kvalitnější kolo a plánujete jezdit větší porce kilometrů, pak doporučujeme kolo právě se středovým pohonem a baterií umístěnou na hlavní rámové trubce.“ Její umístění má vliv na stabilitu a ovladatelnost kola.

Baterie je zásadní

A na jaké parametry ještě při nákupu koukat? „Zásadní je kapacita baterie. Není to pravidlo, ale obecně platí, že čím dražší kolo koupíte, tím bývá větší kapacita baterie, což má zásadní vliv na dojezd. Ten je následně ovlivněn ještě spoustou dalších věcí. Ať už to je váha jezdce, okolní teplota, terén ve kterém se pohybujeme. U kvalitnějších kol s kvalitní baterií s kapacitou 500 nebo 600 Wh není problém při standardní váze jezdce a standardním terénu ujet třeba 80 až 100 km.“

Čtěte také

Baterie elektrokola nevyžaduje speciální péči. „Pokud majitel baterii před zimou dostatečně nabil, tak ji není potřeba na jaře věnovat žádnou velkou péči. Doporučuju akorát kontakty baterie ošetřit vhodným sprejem, nebo olejem.“ A zásadní je dbát na to, aby baterie nebyla podbitá. To zkracuje její životnost.

Snadno, ale nerychle

Elektrokolo vám sice vyjížďku usnadní, ale rychle se neprojedete. „Dle celoevropské legislativy je dopomoc, kterou vám pohon dává, omezena na 25km/h. Ve chvíli, kdy překročíte tuto rychlost, se pohon odpojí. Existuje možnost kolo přečipovat, ale to je bohužel protizákonné,“ říká Dan Polanský. Při nákupu elektrokola se určitě nevyplatí šetřit a vždy bychom se měli poradit s odborníkem. Vyhneme se tak zklamání a problémům s neznačkovými výrobky.

Jak kolo připravit po zimě na novou sezonu? Poslechněte si celou Radioporadnu.

Spustit audio

Související