Klasické dieselové autobusy čeká odjezd. Chrudim chce vsadit na elektřinu
V Chrudimi připravují soutěž na provozovatele městské hromadné dopravy. Radnice počítá s tím, že se současný systém výrazně změní. Mezi hlavní podmínky totiž patří přechod na elektrobusy. Ve hře je i možnost, že by linky MHD mohly zajíždět do okolních měst a obcí.
Chrudim plánuje zásadní proměnu MHD. Mezi hlavní změny má patřit přechod na elektrobusy. A to nejen kvůli zákonu, který nasazení aspoň některých takových vozidel požaduje.
„Zákon nám ukládá, že minimálně 40 procent autobusů musí být elektrobusy. My bychom tedy chtěli 100 procent,“ říká starosta Chrudimi za ANO František Pilný.
Čtěte také
Naftové autobusy by v budoucnu měly sloužit jen jako záloha pro případ nouze. „Když se tomu elektrobusu něco stane, aby mohl dorazit další autobus. Tam naopak v rámci zlevnění zakázky zvažujeme, že by to byly klasické autobusy,“ dodává Pilný.
Podle něj je v tomto případě elektřina správná volba: „Já jsem třeba odpůrcem elektromobility. Mně to prostě přijde slepá ulička, ale u toho autobusu, který v podstatě jezdí po městě pořád dokola, má každý den stejnou porci kilometrů, tak tam mi přijde elektromobilita velmi vhodná. Myslím, že je to její nejsprávnější použití.“
Rozšíření spojů do okolních obcí
Změna se teprve chystá. Město bude soutěžit provozovatele MHD na desetileté období, od roku 2025 až 2034. Současný dopravce už ale v Chrudimi první elektrobus testuje.
Čtěte také
Elektřina by nemusela být jediná změna. Zásadní by bylo rozšíření spojů i do okolních obcí.„Třeba Slatiňany už předběžně zájem mají. Ostatní obce budeme teprve oslovovat. Není ani znám konečný počet autobusů. To do značné míry závisí na tom, kam všude by se MHD jezdilo,“ vysvětluje starosta Chrudimi František Pilný.
Soutěž na provozovatele MHD na další období už muselo město jednou zrušit kvůli nezájmu firem. Teď si proto radnice zadala tržní konzultace, které jí mají pomoct podmínky správně nastavit.
Související
-
Dopravní terminál v Heřmanově Městci má zpoždění. Stavba měla být hotová loni
Nový dopravní terminál v Heřmanově Městci ještě pořád není hotový. Stavba nabrala několikaměsíční zpoždění a také bude o několik milionů dražší.
-
Přestavba pardubického nádraží je v polovině. Práce je nutné sladit s jízdním řádem
Přes šest miliard za přestavbu nádraží a dalších šest set milionů za rekonstrukci bývalého hotelu. To je v číslech velká proměna pardubického železničního uzlu.
-
Peníze z pokut půjdou zpět do bezpečnosti. Chrudim k tomu zřídí nadační fond
Chrudim připravuje založení nadačního fondu. Bude spravovat peníze vybrané z pokut za dopravní přestupky, zpětně se investují do dopravních projektů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Česko by už v březnu mělo obdržet první dvě houfnice Caesar. Objednaných má 62
-
Fiala si nemůže dovolit zbavit se ani Černochové, ani Řehky, říká o sporu na obraně Fendrych
-
Ceny energií klesnou. Elektřina může zlevnit o desetinu, plyn o 8,5 procenta, odhaduje regulační úřad
-
ONLINE: Ve válce proti Ukrajině padlo už více než 80 tisíc ruských vojáků, zjistila média