Kočár bez koně a na něm bubák, tak vypadala první auta. Uvidíte je v Pardubicích
Většina vynálezů nemá jednoduchý start. Lidé se bojí nových věcí. A když Karl Benz vynalezl auto, málokdo na sklonku 19. století věřil, že motor nahradí koně.
„První auta vypadala jako kočáry, jen tam byl místo koní přidaný motor. Řídilo se to klikou u předního sedadla a vypadalo to, že povoz jede a koně se přitom ztratili,“ popisuje situaci kolem roku 1890 předseda Veteran klubu Pardubice David Říha.
Navíc řidiči tehdy kvůli prašným cestám používali kožené masky, kukly, velké brýle, dámy husté závoje. Takže vesničané viděli v podstatě kočár bez koně, na kterém sedí bubák. Není divu, že na takový strašidelný povoz reagovali negativně. Házeli po něm kamení, sedláci ho honili s vidlemi, a podobně. Jsou o tom dochované záznamy.
Do Pardubic přijedou auta z roku 1906
39. mezinárodní veteran rallye Pardubice bude hostit 85 posádek, z toho 69 automobilů a 16 motocyklů. Nejstarším strojem bude Franklin z roku 1906. Mezi nejzajímavější automobily bude patřit Packard 343 z roku 1927 nebo Lagonda V12 De Ville z roku 1939. V této verzi bylo vyrobeno pouze deset kusů.
Všechny vozy se v sobotu 20. května od osmi hodin do půl jedenácté budou řadit ke startu na Pernštýnském náměstí v Pardubicích. O půl jedenácté odjedou do Luže, do Hamzovy léčebny Košumberk, kde řidiči poobědvají a vrátí se zpět. Celková délka trasy je 90 kilometrů. Diváci jsou zváni.
Co dokázala udělat manželka Karla Benze pro to, aby se jeho vynález ujal? Poslechněte si v záznamu pořadu.
Související
-
Jak zaregistrovat veterána? A k čemu je to dobré?
Auto se stává veteránem, pokud je nejméně třicet let staré a je technicky v pořádku. Pak je dobré zaregistrovat vozidlo do Registru historických vozidel. Má to své výhody.
-
Dědeček automobil a Veteran klub Pardubice mají hodně společného
Veteran klub Pardubice je nejstarším spolkem tohoto typu u nás. Nadšenci do starých aut a motorek ho oficiálně založili roku 1960. Znáte film Dědeček automobil z ro...
-
Škoda 100 za statisíce. Investice do veterána se může i nemusí vyplatit
Módní vlny existují i u veteránů. V současnosti frčí tuzemská auta 70. a 80. let minulého století. Ceny za Škodu 100 nebo Škodu 110 šplhají na 300 i 400 tisíc korun.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.