Škoda 100 za statisíce. Investice do veterána se může i nemusí vyplatit
Módní vlny existují i u veteránů. V současnosti frčí tuzemská auta 70. a 80. let minulého století. Ceny za Škodu 100 nebo Škodu 110 se podle předsedy Veteran klubu Pardubice Davida Říhy šplhají na 300 i 400 tisíc korun.
U odborníka s prodejem za statisíce ale narazíte. Pokud má někdo škodovku 100 ve skvělém stavu, veteránista mu za ni nabídne reálnou částku kolem třiceti tisíc. Ale vzhledem k současným spekulacím se ceny těchto aut mohou vyšplhat mnohonásobně výš.
„Sběratelská hodnota taková ale rozhodně není, je to jen módní vlna, takže nedoporučuju tímto způsobem investovat. A už vůbec ne lidem, které auta nezajímají,“ varuje Říha.
Na druhou stranu historická vozidla mohou být dobrou investicí, ale člověk se v tom musí orientovat. Neváhejte a přizvěte si ke koupi specialistu, který umí poradit. Existují přímo specialisté na určitou značku auta.
Veterán je investice, která potřebuje péči
„Pokud koupíte vůz, uložíte ho do garáže a myslíte si, že se vám za několik let zhodnotí, tak to je špatná představa. Auto nicneděláním ztrácí na hodnotě. Je to, jako byste si koupili poškozené umělecké dílo a strčili ho do sklepa,“ soudí David Říha a dodává, že veteránům se teď v Česku daří.
V 60. a 70. letech minulého století se z tehdejšího Československa auta vyvážela. Dnes je to obráceně. Nadšenci si do České republiky vozí spoustu skvostů. Díky sociálním sítím se svět zmenšil a bez problémů se vozí se auta z druhého konce světa. Podmínkou je samozřejmě dobré finanční zajištění majitele.
Staré auto na elektřinu?
„Byly tady tendence přestavovat veterány na elektropohon. Ale to se zamítlo. Mezinárodní federace historických vozidel FIVA vyhodnotila, že takto přepracovaná vozidla nejsou historickými vozidly. A já říkám, že auto na elektrický pohon je rouhání,“ uzavírá David Říha.
Jak zaregistrovat auto veterána? Poslechněte si záznam pořadu.
Související
-
Veteráni jako koníček? Potřebujete stodolu nebo pár garáží
Tohle hobby je docela náročné na skladování. Člověk prostě musí někam dát všechny ty motorové krasavce. A kdo to doslova rozjede ve velkém, měl by mít vhodné prosto...
-
Jak zaregistrovat veterána? A k čemu je to dobré?
Auto se stává veteránem, pokud je nejméně třicet let staré a je technicky v pořádku. Pak je dobré zaregistrovat vozidlo do Registru historických vozidel. Má to své výhody.
-
I trabant může být veteránem. Ale jen za určitých podmínek
Aby se auto mohlo stát veteránem, musí být opečovávané v historicky věrném stavu a musí mu být více než třicet let. Z toho vyplývá, že ne každé vozidlo starší třice...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.