Můj hlas v baroku dobře funguje, pochvaluje si mladá sopranistka
Sopranistka Helena Kalambová se narodila se v Mladé Boleslavi, studium zpěvu absolvovala na pardubické konzervatoři, následně na fakultě umění Ostravské univerzity. Těžištěm jejího pěveckého repertoáru je období baroka, teď se ale pustila do nových hudebních vod.
V rodině nemáme žádné profesionální hudebníky. Můj otec je muzikant, ale spíš volnočasový, přesto mě k hudbě dovedl. Potom jsem jí nevěnovala takovou pozornost, ale na střední ekonomické škole jsem cítila, že hudba je tak silný prvek a táhlo mě to k ní, že jsem se rozhodla jít studovat konzervatoř,“ popisuje Helena Kalambová, co ji přivedlo k hudbě.
Baroko
Baroku se začala věnovat na škole. „Nejdřív jsem tomu nebyla úplně otevřená. Školu jsem absolvovala představením Královny noci v Kouzelné flétně. A přestože jsem mohla dělat jiný repertoár, to baroko mě přitahovalo a pořád přitahuje. Bylo to cosi, co mi dávalo smysl, a cítila jsem, že ten můj hlas v něm dobře funguje.“
Je vůbec baroko styl, který by byl pro současného posluchače aktuální a měl mu co nabídnout? „Je to trochu okrajový a menšinový žánr. Program klasických divadel je trochu jiný, ale myslím, že baroko má co nabídnout, že je něčím čisté, prosté, autentické, není tam takový ten operní balast, jako je tomu v romantismu,“ říká Helena Kalambová.
Autorská tvorba
Stejně jako dalším interpretům, i Heleně Kalambové koronavirus zasáhl do života, přinesl i nové možnosti. „Já si v období této pauzy uvědomila, jak nejsem samostatný subjekt, jako interpret. Jak jsem závislá na režisérovi, korepetitorovi, dirigentovi a to mě trochu vyděsilo, chtěla jsem být v hudbě trochu samostatná a tohle byl jeden z impulzů, který mě přivedl k tomu, abych tvořila. Nechtěla jsem být pouhý interpret.“
Její tvorba se od baroka zásadně liší, přesto se k němu neotočila zády. „Je to úplně jiný žánr. Když jsem začala tvořit, tak jsem z toho byla trochu nervózní, protože jsem cítila jistou provinilost vůči klasické hudbě. A vůbec jak s tím budu pracovat, jak se ty dvě věci budou scházet, ale to záhy přestalo a já si to začal užívat,“ říká pěvkyně. „Teď mě čeká jedna spolupráce, takže na to nebudu úplně sama. Na jedné písni budu spolupracovat s Beatou Hlavenkovou. Moc se na to těším a jsem zvědavá, co z toho vyjde.“
Související
-
Zákaz zpěvu jako zavřená posilovna. Párkrát vynecháte a jste mimo
Umění tato doba moc nepřeje, koronavirová opatření ruší veřejná vystoupení. Co dělá zpěvák, když se nesmí zpívat?
-
Daniel Hůlka se naplno vrhá do opery. S Terezou Mátlovou jede Belcanto
V překladu to znamená krásný zpěv. Bel canto je italský termín, který dal název novému koncertnímu projektu. Další zastávku bude mít 19. ledna v Pardubicích.
-
Zazpívala si tam s Margitou i Plachetkou. Pražačka Kůstková má Pardubice pod kůží
Operní hvězda tohle město zbožňuje. Pokaždé v něm ráda vystupuje. Když studovala klasický zpěv, líbila se jí rodinná atmosféra konzervatoře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.