Nedostatek řidičů, uzavírky. Pardubický dopravní podnik má za sebou náročný rok

19. prosinec 2023 12:45

Náročný rok má za sebou i pardubický dopravní podnik. Potýká se s nedostatkem řidičů, provoz trolejbusů a autobusů komplikují opravy a uzavírky, kvůli rostoucím cenám energií musel zdražit jízdné a nevyhne se tomu ani příští rok. 

Dopravní podnik vstoupil do letošního roku s nedostatkem řidičů, přestože navýšil platy o 15 procent.

„Bohužel současná situace není o moc lepší. Snažili jsme se v průběhu roku si vyškolit řidiče ve vlastní autoškole. To se nám částečně dařilo, nicméně odchod části zaměstnanců většinou do důchodu nebo ze zdravotních důvodů tu bilanci nijak zásadně nezlepšil. Stále chybí do plného počtu 20 řidičů,“ říká ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

První problém v únoru

Radnice kvůli špatnému stavu mostu kpt. Bartoše omezila provoz těžkých vozů a sedm linek městské hromadné dopravy muselo začít jezdit objízdnou trasou.

„To byl pro nás poměrně velký problém, ani ne tak s tím, že by neexistovalo řešení, ale v té rychlosti, kdy musely být linky přetrasovány. Musím říct, že jsme tady zjistili, kde jsou hranice lidských možností. Takovou změnu připravit v tak extrémně krátkém čase bylo náročné. Někteří kolegové si trošku sáhli na dno, ale ve velmi krátkém čase, v řádu jednotek dnů, jsme všechny technologické změny provedli a objízdnou trasu zajistili,“ doplnil Pelikán.

V létě ale přišla i dobrá zpráva

Čtěte také

Ta se týkala lodi Arnošt z Pardubic. Dopravnímu podniku se podařilo najít technické řešení, jak na plavidlo umístit oddělovací transformátor. Ten totiž bude za pár let vyžadovat nová legislativa.

„Musím říct, že to byla taková škatulata hýbejte se, protože ten transformátor lze dát pouze do strojovny. Ze strojovny musela putovat nádrž do jiné části lodi, kde předtím nebyla, musely se otočit schody, musela se změnit dispozice toalet, nádrž na pitnou vodu se musela přemístit do salonu restaurace,“ říká Pelikán a dodává, že změn bylo opravdu hodně, proto je rekonstrukce komplikovaná. Věří, že v průběhu léta bude loď zpět.

Konec roku a další omezení

Konec roku pak přinesl další omezení pro cestující. Kvůli katastrofálnímu stavu třídy Míru radnice rozhodla, že tam přestanou jezdit trolejbusy, náhradní trasa vede přes Sukovu třídu. Je otázka, jestli je to omezení jen dočasné, nebo trvalé.

„My jsme museli přetrasovat linky, které jezdily po třídě Míru. Nám ta objízdná trasa nijak zásadně nevadí, největší problém mají samozřejmě cestující, protože mineme Masarykovo náměstí jako nejvýznamnější dopravní uzel,“ říká Tomáš Pelikán.

Mrzí ho, že trolejbusy způsobily technický stav třídy Míru, jaký je dnes, a dodává: „Já od začátku říkám, že kdybychom byli vyslyšeni na začátku, že ten typ dlažby, jak byl instalován, jak byl postaven, není vhodný pro provoz těchto vozidel, tak by možná všechno bylo jinak, ale s tím už nic nenaděláme.“

Ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán čeká příští rok další komplikace spojené s opravou mostu Pavla Wonky, napojením severovýchodního obchvatu a rekonstrukcí čtyřpruhu na Hradec Králové.

Spustit audio

Související