Některé samozabarvovací čočky za volantem nefungují. Vyberte si správné sluneční brýle

sluneční brýle
sluneční brýle

Stejně jako pokožka na těle tak i lidské oko potřebuje chránit před UV zářením. Nejlepšího efektu dosáhneme kvalitními brýlemi. U dětí to platí dvojnásobně.

UV je součástí slunečního záření, a dělíme ho na typ A, B a C. I když je typ C nejškodlivější, ohrožuje nás nejméně, protože ho zachytí ozonová vrstva. Na povrch země ho proniká jen malé množství. Zásadní je tedy ochrana před nežádoucími účinky UVA  a UVB . Oba typy poškozují pigmentové buňky a mohou vést až ke vzniku melanomů, tedy rakovinného bujení pigmentu. Ten máme po celé pokožce.

„Nejen brýle ale i pokrývky hlavy pomůžou jako ochrana proti UV záření. Málo kdo si uvědomuje, že pigmentovými buňkami je poseta celá oční koule. Proto je nutné vnitřek oka chránit. Pouhé čočky ale nestačí, je potřeba chránit i okolí oka,“ upozorňuje optometristka Hana Adámková. UV záření tedy nepůsobí jen na pigmentové buňky, ale i na další tkáně oka.  

Sněžná slepota je jen začátek

Z  méně závažných následků poškození je to tzv. sněžná slepota. Jedná se o akutní podráždění rohovky velkým množstvím odraženého světla od světlých povrchů, jako je sníh, světlý písek nebo vodní hladina.

„Může ale také dojít k poškození rohovky a to dvojím způsobem. U epitelu, který je na UV záření citlivý má oko schopnost regenerace, podobně jako když si spálíte kůži. Horší je to ale u endotelu, kde dochází k nenávratnému poškození,“ varuje Adámková.

Kromě vnitřních tkání oka je ovlivněn také jeho povrch tedy především spojivka. Nejznámější je asi muší křídlo, kdy spojivková tkáň přerůstá směrem k rohovce a v závažných případech až přes ni. Může pak zasahovat do vidění a je nutné ho z rohovky odstranit. Mezi velmi vážná poškození oka patří věkem podmíněná makulární degenerace a melanom pigmentových buněk oka.

Sluneční brýle pro řidiče

Když se budeme bavit o slunečních brýlích pro řidiče z povolání, určitě se pro ně nehodí brýle kategorie číslo 4, protože jsou příliš tmavé. „Tento typ je vhodný na vysokohorskou turistiku, nebo na vodní sporty, zkrátka tam, kde je příliš velké oslnění. Řidičům bych doporučila rozjasňující barvy skel, jako je hnědá, zelená nebo do oranžova. Existují i samozabarvovací čočky určené speciálně pro řidiče, protože ty klasické za volantem stoprocentně nefungují.“ UV záření je totiž pohlcováno skly automobilu, takže se čočky nezabarví v plném rozsahu. Proto maximální zabarvení, kterého čočky v uzavřené kabině auta dosáhnou, je cca 25%. 

Věděli jste, že:

  • vystavení UV záření urychluje stárnutí pleti a tvorbu vrásek, hlavně kolem očí, kde je pokožka nejjemnější
  • každý rok oslepne 15 milionů lidí následkem šedého zákalu, který může být způsoben UV zářením
  • i když je pod mrakem, jsme vystaveni až 80 % UV záření ve srovnání se slunečným dnem
  • dětské oči jsou citlivější na sluneční paprsky a UV záření je může více poškodit
  • UV záření jsme vystaveni, i když jsme právě doma nebo v autě, protože okna nezabraňují průniku UVA paprsků
  • UV záření proniká do našich očí i z některých druhů zářivek, průmyslových lamp a solária
  • i když nosíte brýle s UV filtrem, UV paprsky se u některých druhů brýlových čoček mohou i nadále odrážet do vašich očí od zadní plochy brýlových čoček

Od kolika let a jak chránit dětské oči před UV zářením, pokud dítě trpí třeba tupozrakostí, si poslechněte ze záznamu.

Spustit audio

Související