Pardubické letiště tahá za ruční brzdu. Peníze na parkoviště spolknou provozní náklady
Pardubické letiště musí kvůli koronavirové krizi zrušit některé plánované investice. Nemůže totiž po nařízení vlády od 14. března provozovat komerční lety. Zastupitelé města, které je většinovým vlastníkem společnosti EBA, schválili převod 16 milionů korun z investic na provozní náklady. S rozhodnutím ještě musí souhlasit Pardubický kraj jako třetinový vlastník akcií.
Společnost EBA třeba chtěla stavět nové parkoviště, s tím určitě letos nezačne. Další opatření shrnula ředitelka letiště Hana Šmejkalová: „Nechali jsme zaměstnance na ošetřovačce, nechali jsme zaměstnance na překážkách, ale nemohli jsme celou firmu uzavřít, protože jsme zabezpečovali humanitární lety jak pro armádu, tak i civilní. Okamžitě jsme stáhli spotřeby všech energií, zvláště na novém terminálu, který jsme přepnuli na nouzový režim.“
Čtěte také
Zastupitelé probírali budoucnost letiště víc než hodinu. Obávali se třeba toho, že EBA nebude schopná od konce příštího roku splácet úvěr za terminál. A kladli si i otázky, jestli vůbec ještě budou mít dopravci po koronavirové krizi o regionální letiště zájem a jestli má smysl dál tuto společnost finančně podporovat.
Padly návrhy snížit zaměstnancům letiště mzdy, to ale ředitelka odmítla s tím, že jsou to odborníci, o které nechce přijít a už tak mají mzdy pod průměrem pardubického kraje. Hana Šmejkalová agrumentovala i tím, že letecké společnosti jsou v obtížné situaci a budou se snažit dostat ceny na minimum. A Pardubické letiště má poloviční poplatky pro dopravce než Praha, což je podle Šmejkalové šance do budoucnosti.
Uzavřít letiště? Letadla už by se nevrátila
„Pokud by došlo k uzavření letiště, nemá cenu už cokoli obnovovat, protože tím ztratíte veškeré kontakty, veškerá spojení a po těchto možnostech vám skočí vaše konkurence a už vám to nikdy zpátky nevrátí, řekla Šmejkalová.
Jedním ze zastánců regionálního letiště byl i zastupitel za KSČM Václav Snopek: „Já se na leteckou dopravu dívám jako na jeden ze segmentů dopravy. A teď si představte: doplácíme z veřejných zdrojů na autobusovou dopravu, na železniční dopravu a nikomu to nevadí, nikdo se nad tím nepozastavuje.“
Zastupitelé nakonec převod 16 milionů z investic do provozu schválili. Pojďme si nakonec ještě shrnout, jaké lety ted v době krize Pardubické letiště v době krize zajištuje především cargo dopravu, několik menších zakázek má letiště ještě v kvěnu. Přepravuje ale jen zboží, které se ihned přeloží z letadel do kamionů, nemá prostory na delší skladování.
V Pardubicích také několikrát přistával ruský letoun An-124 Ruslan s nákladem ochranných prostředků proti koronaviru, to ale nebyla výdělečná činnost. Jinak ředitelka Šmejkalová řekla, že jedná s některými dopravci, jsou to ale zatím neveřejné informace.
Související
-
Ruslan podruhé přistál v Pardubicích s nákladem zdravotnického materiálu z Číny
Na pardubickém letišti dnes podruhé přistál velkokapacitní letoun Ruslan se zdravotnickým materiálem z Číny určeném pro zvládání epidemie koronaviru.
-
Z Podhořan do celé republiky. Přes malé letiště proudí tisíce ochranných štítů
Sportovní letiště v Podhořanech využívají dobrovolníci z iniciativy Tiskne celé Česko. Spojuje lidi a organizace, které chtějí pomoct bojovat proti nákaze koronavirem.
-
Turbulentní rok pardubického letiště vyhlíží dobrý konec. Kyjev mu otevírá svět
Z Pardubic začíná létat nová linka východním směrem. Od 22. října můžou cestující třikrát týdne využít spojení s Ukrajinou.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Stanjura: Rozpočty naší vlády vždy dopadly lépe, než se čekalo. Na vnější šoky jsme reagovali dobře
-
Extraligový duel mezi Pardubicemi a Litvínovem skončil předčasně. Na tribuně zemřel fanoušek
-
Meta přechází od factcheckingu ke Community Notes. ‚Je to krok zpátky,‘ varuje koordinátor Demagogu
-
Hamás pocítí peklo, pokud nepropustí rukojmí, slíbil Trump. Chce také ekonomickou silou připojit Kanadu