Pelka jako popelka. Pěvec klestí cestu dalším kontratenoristům

Pelka navzdory nízkému věku už dostal i nominaci na prestižní Cenu Thálie
Nejvyšší mužský hlas, co už zní jako ženský. V naší zemi byste našli jenom jednoho středoškoláka, který jím vládne a umí s ním zpívat. Vojtěch Pelka přitom v civilu mluví úplně normálně.
Jak se k tomu dostal? „Když člověk v dětství zpívá, má ten chlapecký sopránek a pokračuje ve vývoji. Postupně se zdokonaluje. Musí si k tomu najít cestu, cítit to v sobě. Měl by mít rád barokní, klasicistní hudbu, kde se nejvíc objevují takzvané kastrátové role,“ říká.
Tháliový šok
Pelka navzdory nízkému věku už dostal i nominaci na prestižní Cenu Thálie. „Někdy před začátkem prázdnin jsme měli rozloučení s naší pěveckou třídou. Šel jsem v Praze na metro. Pročítal jsem si maily a přišel mi i jeden od Herecké asociace, že jsem v širší nominaci za mimořádný jevištní výkon v oboru opera. Málem se mi zastavilo srdce. Okamžitě jsem volal paní profesorce. Záchvat obrovského štěstí jsme sdíleli společně a řádně jsme ho oslavili. Velice si toho vážím.“
Poprvé si taky zkusil mezinárodní soutěž v Innsbrucku. „Dostal jsem se do semifinále. Ze 170 lidí vybrali 25. Porota byla hvězdná včetně ředitelů a zástupců oper jako La Scala, Drážďany, Graz a podobně. Můj výkon je natolik oslovil, že jsem dostal roli v příštím festivalovém ročníku ve Vivaldiho opeře. Celé prázdniny tedy strávím v krásném alpském městě. Bude to obrovská zkušenost.“
Lana ze světa
Vojtěch Pelka pochází z hudební rodiny. Maminka studovala operní zpěv a přivedla ho k němu. Otec je violista, vedoucí violové sekce v čínském orchestru. Pěvkyně Naděžda Kniplová ho před lety propojila s jeho současnou profesorkou zpěvu Barborou Klozovou-Velehradskou. „Vojta je momentálně v Česku na střední škole jediný studující kontratenorista. Konzervatoř Jana Deyla mu vyšla vstříc, upravila osnovy a podporuje ho. Je to takový průkopník. Má to těžké, aby se v Česku prosadil na soutěže, aby se vešel do regulí.“
Teď už má nabídky z divadel, světových hudebních festivalů. „Kontratenor musí zpívat v zahraničí, ale hrozně nerad slýchám názory mých kolegů a různých lidí z hudební branže, kteří mi radí, abych opustil Česko, kde podle nich není prostor a budoucnost. Českou republiku mám rád a nechci na ni zanevřít a odejít. Znamenalo by to, že už nebudu prosazovat tento hlasový obor. Chci ho dostat na stejnou roveň ostatních hlasových oborů. Tak jako to je v té cizině.“
Pardubickému publiku se mladý talent představí 3. prosince od 17 hodin v evangelickém kostele na vánočním koncertu.
Související
-
Z jeho výšek přechází sluch. Vojtěch Pelka pěstuje netradiční pěvecký obor
Dřív se jim říkalo kastráti. Zpívali hlavně v baroku a klasicismu. Vynikali velmi vysokým hlasem. Dnes na ně navazují kontratenoři.
-
Můj hlas v baroku dobře funguje, pochvaluje si mladá sopranistka
Sopranistka Helena Kalambová se narodila se v Mladé Boleslavi, studium zpěvu absolvovala na pardubické konzervatoři, následně na fakultě umění Ostravské univerzity.
-
Zazpívala si tam s Margitou i Plachetkou. Pražačka Kůstková má Pardubice pod kůží
Operní hvězda tohle město zbožňuje. Pokaždé v něm ráda vystupuje. Když studovala klasický zpěv, líbila se jí rodinná atmosféra konzervatoře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.