Petr Nárožný
Petra Nárožného znám od května 1994, kdy jsem nastoupila do Činoherního klubu jako nápověda. Měla jsem z něho obrovský respekt a ten jsem cítila i z ostatních kolegů, nicméně já byla „ta nová nápověda“, takže můj respekt se někdy podobal strachu. Pracovní setkání s Petrem mě čekalo až v září, po dovolené, kdy jsme začali zkoušet komedii, Vodní družstvo, kde Petr hrál vodního inženýra.
V prvním obraze měl dlouhé špalky textů, které už uměl a tak mým úkolem bylo, hlídat ho a kdyby mu text vypadl, včas mu napovědět. Když tenhle čtyřstránkový textový maraton skončil, Petr se podíval do první řady, odkud jsem napovídala a pomalu šel po jevišti ke mně. Skoro jsem nedýchala a čekala, co řekne. „No... klobouk dolů! Já už zažil hodně nápověd, ale s vámi to Činoherák vyhrál!“ Začala jsem říkat něco, jako že ne, že zas takový zázrak nejsem, ale Petr mě přerušil. „Ne! Komu čest, tomu čest!“
Tak jsem si oddychla a od toho dne Petrovi napovídám s pokorou a úctou, až doteď! 14. dubna 2020, mu bylo osmdesát dva let a rozhodl se v Činoherním klubu skončit. Zdá se, že to myslí vážně. Na rozloučenou plánuje Činoherní klub s Petrem několik besed s diváky a já si pro vás připravila několik Petrových divadelních vejšplechtů ze zkoušek hry, Návrat do pouště, která měla v Činoherním klubu premiéru před dvaceti lety...
V divadlech se běžně zkouší od deseti hodin do čtrnácti. Režisér Roman Polák, který do Prahy jezdil ze Slovenska, nám při jedné zkoušce oznámil:
„Zítra skončime o trináctej. V trinácť desať musím sedet v autobuse." Petr se k němu naklonil a hlasitě, abychom to všichni slyšeli, se zeptal, a nejede vám něco dřív?
Petr měl říct Milce Vášáryové: „Ostatně, dlouho jsem se mezi těmi dvěma sestrami nemohl rozhodnout a víc jich tam neměli."
A Petr si při jedné zkoušce trochu změnil text.
„Ostatně, dlouho jsem se mezi těmi dvěma sestrami nemohl rozhodnout, víc jich tam neměli... a do táty se mi nechtělo!"
Petr hrál celé představení v ponožkách, neobutý. Jednou se ho někdo ptal, o čem ta hra vlastně je a Petr mu suše a stručně odpověděl:
„Párkrát se s Milkou Vášáryovou pohádáme, pak se vobuju a je konec."
Deset dní před premiérou projevil Petr před režisérem Polákem určité pochybnosti o tom, zda se stačí do premiéry všechno udělat.
„Ale pane Nárožný, vždyť prvý a posledný obraz je pekný,“ odpověděl spokojeně režisér, ale Petr se uchlácholit nedal. „No jo, ale těch vobrazů je šestnáct! Co s tím, co je mezi tím prvním a posledním?“
Během zkoušení se hodně diskutovalo. Proč tohle a ne tamto, proč právě tohle takhle, proč ne tamto jinak a tak podobně. Režisér Polák se po jedné takové debatě snaživě zeptal Petra Nárožného, který měl určité pochybnosti o zkoušené pasáži.
„A čo by vám pomohlo, pán Nárožný?“
Petr se zatvářil pesimisticky. „Nic. Jiná hra. Jedenáctý přikázání. Nebo Hrátky s čertem, kde bych hrál Trepifajksla!“
Na jevišti je velká společnost. Petr má říct větu, Jdu dovnitř, je horko a koušou tady komáři, a má odejít ze scény. Ale jednou to při zkoušce bylo trochu jinak. Chvíli před tím, než k této větě došlo, Petr kolem sebe několikrát kopl, a pak rozzlobeně řekl, Jdu dovnitř, je horko a koušou tady veverky! A při odchodu ze scény ještě několikrát po dotěrných veverkách kopl nohou...
Související
-
Divadelní nápovědu žádná technika nenahradí
Nepracuje v pověstné budce uprostřed jeviště, ale spíš v portále nebo v hledišti. Naďa Krůlová je jednou ze dvou žen, které se ve Východočeském divadle Pardubice vě...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.