To tedy nechci. Jsou trapný!
Než přijel autobus ke kolínskému nádraží, všimla jsem si skupinky tří kluků a jedné dívky, kterým mohlo být kolem patnácti let. Když za chvíli nastupovali společně do autobusu, kluci si sedli dopředu, dívka doprostřed a já si přisedla k ní, abych byla blízko u dveří, až budu vystupovat.
Kluci se na dívku neustále otáčeli, hlasitě komentovali každý její pohyb a všem v autobuse bylo jasné, jak je štve, že si sedla jinam.
„Nechcete, aby si jeden z nich sedl k vám,“ nabídla jsem jí. „Přesedla bych si.“
„To tedy nechci. Jsou trapný,“ usmála se pohrdavě a kluky ostentativně přehlížela.
S tím jsem souhlasila.
„Myslím si to taky, ale kdybyste chtěla, sedla bych si jinam.“
„Tak to bych tedy určitě nechtěla. Klidně seďte. Mě baví starší kluci,“ přiznala se bezprostředně a já pobaveně přikývla.
„Já měla ve vašem věku vždycky starší kluky. Moji vrstevníci byli taky trapní. Takže je vidět, že se vývoj chlapců ani za šedesát let nezměnil.“ Rozesmála se.
„To se tedy nezměnil. Vždyť se na ně podívejte!“
Kluci se pořád otáčeli směrem k nám a pořád se šklebili a já se je pokusila omluvit.
„Ve vašem věku jsou dívky vyspělejší. Kluci teprve... jak bych to řekla? Rozmrzávají. Ale nejsou všichni stejní! Jsou sedmnáctiletí kluci, kteří jsou chytří a přesně vědí, co chtějí. A když balí holku, trapní nejsou.“ Přikývla.
„To asi máte pravdu, ale zrovna tihle tři nevědí ani jak se jmenují, natož aby věděli, co chtějí.“ Podívala se na mě, obě jsme se rozesmály, kluci přidali na intenzitě výkřiků, dívka se na ně ušklíbla a pokračovala.
„Jasně, že záleží na tom, jak jsou chytří. Ale tihle tři jsou typický vzorek všech kluků, co znám. Jsou blbí a trapní,“ odsoudila dívka šmahem své vrstevníky. Neměla pravdu. Musela jsem se těch tří kluků zastat. A nejenom jich.
„Já si myslím, že problém je v tom, že když jsou tři nebo čtyři, chovají se opravdu jako blbci a jsou trapní, předvádí se, navzájem se předhánějí, kdo bude sprostší, prostě se chovají tak, jak by se k dívce nikdy nechovali, kdyby s ní byli sami.“ Dívka nesouhlasila.
„Já mám pocit, že se chovají jako hovada pořád. Kdo urazí holku, je hrdina. Vymýšlí si na nás trapnosti! Vsadí se, že jeden půjde a před holkou si krkne. Přímo jí do obličeje! A mají z toho srandu...“
„Tak to je hodně špatný,“ souhlasila jsem. „A že je třeba nenapadne, aby se vsadili, že jeden z nich půjde k dívce a políbí jí ruku!“
Překvapeně se na mě podívala a čekala, co řeknu dál.
„Co byste dělala vy, kdyby se takhle domluvili na vás a jeden z těch kluků, co se teď na vás furt šklebí, k vám přišel a políbil vám ruku?“
Chvíli koukala před sebe a představovala si to, pak se na mě podívala a pohrdavě ohodnotila, co jsem právě řekla.
„Tak to by bylo hodně trapný!“
Související
-
Irena Fuchsová: Když se ještě psaly dopisy
Bylo mi devatenáct a byla jsem strašně zamilovaná. Mému zamilování předcházel inzerát, který mi vyšel v červenci 1969 v Mladém světě. Byl velice stručný.
-
Irena Fuchsová: Když to s láskou nejde slušně
Magdalénku mám ráda. Známe se asi deset let, občas se sejdeme pracovně a často se scházíme na obědě.
-
Irena Fuchsová: Kdo se směje naposled
Mám ráda příběhy lidí, a tak se nedivte, že mám ráda i televizní pořad Pošta pro tebe. Každý host s sebou přinese jiný příběh.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.