Plovoucí vrtná souprava pracuje v Pardubicích na stavbě nejdelšího zavěšeného silničního mostu v Česku

22. září 2023 09:26

Po hladině Labe v Pardubicích se pohybuje speciální vrtná souprava. S její pomocí hloubí dělníci do dna řeky základy pro konstrukci, která poslouží ke stavbě nejdelšího zavěšeného silničního mostu v Česku. Ten bude součástí severovýchodního obchvatu krajského města. Jeho pilíř bude vysoký 60 metrů a délka zavěšené mostovky přes Labe a jedno jeho slepé rameno přes 250 metrů.

„Stojíme na břehu Labe, kde se právě zakládají dočasné podpory. Na těchto dočasných podporách budou tzv. vysouvací ložiska, po kterých se ten most bude posunovat,“ říká odborník na mostní stavby Petr Vítek ze společnosti Hochtief.

Vizualizace mostu přes Labe v Pardubicích

Vrtná souprava na několika pontonech kotví několik set metrů proti proudu Labe nad pardubickým jezem. Dočasná podpěra, jejíž základy teď dělníci hloubí, bude po dokončení mostu zase odstraněna. „To, co tady vidíme, jsou piloty, které jsou pode dnem betonové, nad tím z toho vyčnívají ocelové díly. Ocelové prvky se, až nebudou potřebné, odřežou, takže do plavebního profilu a do koryta nebude nic zasahovat,“ dodává Vítek.

Jako 16patrový panelák

Stavba je unikátní i pro firmu Doprastav, která je jedním ze zhotovitelů celého severovýchodního obchvatu. „Doprastav realizoval výsuvné mosty na Slovensku v délce 700 metrů. I když rozpětí polí je tu unikátní a unikátní je hlavně to, že pilíř je vysoký na mostovkou 48 metrů, od základu je to 65 metrů. Štíhlý vysoký pilíř je vysoký jako 16poschoďový panelák,“ říká zástupce firmy Juraj Pojezdal.

Dělníci pracují na založení největšího lanového mostu v České republice z vodní hladiny Labe pomocí plovoucího pontonu

Podle Petra Vítka ze společnosti Hochtief je ale most navržený tak, aby co nejméně rušil ráz okolní krajiny: „Je tady samozřejmě snaha, protože tady koukáme na Kunětickou horu, aby se to nerušilo. Když tady postavíme 60metrový pilon, tak v té krajině vidět bude bez debaty, ale bude poměrně štíhlý, hlavně těch závěsů, co z něj budou vycházet, bude málo, bude jich jen sedm. Třeba most v Poděbradech jich má asi 21.“

Stavba severovýchodního obchvatu Pardubic jako taková jde jinak relativně podle plánu, i když mírné zdržení práce nabraly. Původně se totiž s uvedením do provozu počítalo v březnu 2025, teď to ale podle ŘSD bude nejdřív ve druhé polovině roku 25.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související