Podle čeho vybíráme knihy? Funguje reklama i šeptanda

27. srpen 2018

Léto má před sebou posledních pár týdnů a možná to je čas, kdy čtete. Přemýšleli jste někdy nad profesí lidí, od kterých si kupujete knihy? Určitou představu dal film Vrchní, prchni! I když dnes se doba posunula úplně jinam.

„Ten snímek se natáčel v interiérech knihkupectví Fischer, které už neexistuje. Dnešní nabídka v obchodech s knihami je daleko pestřejší a myslím si, že se snad už v těch pláštích žádný knihkupec nevyskytuje,“ usmívá se pardubický knihkupec Petr Bažant.

Podle něj by na téhle pozici měl být člověk, který zná produkci na trhu, má obecný přehled a musí číst, aby mohl nabídnout osobní prožitky z četby. „Už od dětství jsem býval velký čtenář. Často jsem si nosil knihy do školy a četl je pod lavicí,“ přiznává.

Papír nemizí

Klasické papírové publikace zatím žijí vedle čteček a audioknih. „Papírovým knihám se podle mě dostává větší pozornosti než audioknihám, i když i ty mají svůj smysl a dost lidí je kupuje.“

Knihkupec Petr Bažant

Dobrá ekonomická situace se podle Bažanta odráží na podobě dnešních nákupů. „Nemyslím si, že k nám chodí víc lidí, ale jsou ochotní utratit víc peněz klidně za víc titulů. Na nákup knih má vliv reklama. Taky funguje přes sociální sítě doporučení přátel. Významné jsou i veletrhy, kam přijedou velcí autoři.“

A co teď nejvíc letí? „Dobře vypadá česká autorka Anna Cima, která ukazuje život v současném Japonsku. Zajímavý byl přes léto Labyrint pohybu, kde fyzioterapeut Pavel Kolář mluví o zkušenostech se sportovci. Každoročně před koncem roku vypluje nějaký titul, který je nečekaný. Dá se to čekat taky letos.“

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související