Podle čeho vybíráme knihy? Funguje reklama i šeptanda
Léto má před sebou posledních pár týdnů a možná to je čas, kdy čtete. Přemýšleli jste někdy nad profesí lidí, od kterých si kupujete knihy? Určitou představu dal film Vrchní, prchni! I když dnes se doba posunula úplně jinam.
„Ten snímek se natáčel v interiérech knihkupectví Fischer, které už neexistuje. Dnešní nabídka v obchodech s knihami je daleko pestřejší a myslím si, že se snad už v těch pláštích žádný knihkupec nevyskytuje,“ usmívá se pardubický knihkupec Petr Bažant.
Podle něj by na téhle pozici měl být člověk, který zná produkci na trhu, má obecný přehled a musí číst, aby mohl nabídnout osobní prožitky z četby. „Už od dětství jsem býval velký čtenář. Často jsem si nosil knihy do školy a četl je pod lavicí,“ přiznává.
Papír nemizí
Klasické papírové publikace zatím žijí vedle čteček a audioknih. „Papírovým knihám se podle mě dostává větší pozornosti než audioknihám, i když i ty mají svůj smysl a dost lidí je kupuje.“
Dobrá ekonomická situace se podle Bažanta odráží na podobě dnešních nákupů. „Nemyslím si, že k nám chodí víc lidí, ale jsou ochotní utratit víc peněz klidně za víc titulů. Na nákup knih má vliv reklama. Taky funguje přes sociální sítě doporučení přátel. Významné jsou i veletrhy, kam přijedou velcí autoři.“
A co teď nejvíc letí? „Dobře vypadá česká autorka Anna Cima, která ukazuje život v současném Japonsku. Zajímavý byl přes léto Labyrint pohybu, kde fyzioterapeut Pavel Kolář mluví o zkušenostech se sportovci. Každoročně před koncem roku vypluje nějaký titul, který je nečekaný. Dá se to čekat taky letos.“
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.