Prosetín do kamenolomu: S těžbou se smíříme, ale chceme určité záruky

21. únor 2023 07:10

Vedle Prosetína na Chrudimsku leží velký kamenolom Zárubka. Odstřely tam skončily vloni, ale vlastníci chtějí provoz obnovit a zásoby dotěžit. V opačném případě by mohly mít problémy největší dopravní stavby v Pardubickém kraji.

Doprava, doprava a ještě jednou doprava. Když jede lom naplno, projedou přes Prosetín desítky nákladních aut za den. Chceme změny, které zklidní provoz, představuje základní požadavky prosetínský starosta Michal Vychroň (ČSSD): „Tady máme školu, kde je 170 žáků, a ráno přijedou dva autobusy a je hrozně nepříjemné, že tady je taková velká křižovatka, která se skládá z asi sedmi křižovatek dohromady.“

Lom patří společnosti Skanska. Napodruhé získala povolení k dotěžení zásob, ale s několika podmínkami. Krajský úřad vydal souhlas s pokračováním těžby, i když na kratší dobu, než firma chtěla. Provoz u lomu má hlídat webkamera, odvozové trasy má  Skaska řešit se silničáři.

Čtěte také

„Akceptovali jsme všechny podmínky, které vyplývaly z EIA, a přesně podle těchto podmínek jsme podali příslušné žádosti na obce, báňský a krajský úřad,“ tvrdí mluvčí Skansky Ondřej Šuch. V Zárubce se ale pracuje jen na půl plynu. Roční limit je 280 tisíc tun kamene, nový se ale netěží. Firma potřebuje zelenou od báňského úřadu.

„V této chvíli využíváme lom Zárubka hlavně ke zpracování a třídění již dříve vytěženého kamene.“

Dalších 10 let těžby

Hornická činnost by měla pokračovat ještě dalších deset let, původně Skanska žádala prodloužení o čtyřicet let. Poptávka po kameni stoupá, firmy ale často narážejí na nesouhlas od samospráv nebo různých spolků. Volí proto variantu postupných kroků.

I proto je potřeba nastavit pravidla pro soužití lidí a těžařů, říká starosta Prosetína Michal Vychroň. „Největším bolákem je nadměrná automobilová doprava, nákladní auta, a potřebujeme nutně dopravu zpomalit, umravnit, tedy instalovat například úsekové měření rychlosti a velmi nutně potřebujeme pomoci s přechodem pro chodce před naší základní školou.“

Přechod nebude bez přeložených křižovatek, zastávek a nového mostu. Náklady obec odhaduje až na dvacet milionů, které sama zaplatit nemůže.

Spustit audio

Související