Prosetín do kamenolomu: S těžbou se smíříme, ale chceme určité záruky
Vedle Prosetína na Chrudimsku leží velký kamenolom Zárubka. Odstřely tam skončily vloni, ale vlastníci chtějí provoz obnovit a zásoby dotěžit. V opačném případě by mohly mít problémy největší dopravní stavby v Pardubickém kraji.
Doprava, doprava a ještě jednou doprava. Když jede lom naplno, projedou přes Prosetín desítky nákladních aut za den. Chceme změny, které zklidní provoz, představuje základní požadavky prosetínský starosta Michal Vychroň (ČSSD): „Tady máme školu, kde je 170 žáků, a ráno přijedou dva autobusy a je hrozně nepříjemné, že tady je taková velká křižovatka, která se skládá z asi sedmi křižovatek dohromady.“
Lom patří společnosti Skanska. Napodruhé získala povolení k dotěžení zásob, ale s několika podmínkami. Krajský úřad vydal souhlas s pokračováním těžby, i když na kratší dobu, než firma chtěla. Provoz u lomu má hlídat webkamera, odvozové trasy má Skaska řešit se silničáři.
Čtěte také
„Akceptovali jsme všechny podmínky, které vyplývaly z EIA, a přesně podle těchto podmínek jsme podali příslušné žádosti na obce, báňský a krajský úřad,“ tvrdí mluvčí Skansky Ondřej Šuch. V Zárubce se ale pracuje jen na půl plynu. Roční limit je 280 tisíc tun kamene, nový se ale netěží. Firma potřebuje zelenou od báňského úřadu.
„V této chvíli využíváme lom Zárubka hlavně ke zpracování a třídění již dříve vytěženého kamene.“
Dalších 10 let těžby
Hornická činnost by měla pokračovat ještě dalších deset let, původně Skanska žádala prodloužení o čtyřicet let. Poptávka po kameni stoupá, firmy ale často narážejí na nesouhlas od samospráv nebo různých spolků. Volí proto variantu postupných kroků.
I proto je potřeba nastavit pravidla pro soužití lidí a těžařů, říká starosta Prosetína Michal Vychroň. „Největším bolákem je nadměrná automobilová doprava, nákladní auta, a potřebujeme nutně dopravu zpomalit, umravnit, tedy instalovat například úsekové měření rychlosti a velmi nutně potřebujeme pomoci s přechodem pro chodce před naší základní školou.“
Přechod nebude bez přeložených křižovatek, zastávek a nového mostu. Náklady obec odhaduje až na dvacet milionů, které sama zaplatit nemůže.
Související
-
Zárubku v Prosetíně chce Skanska dotěžit. Místní mají řadu podmínek
Letos by měly utichnout práce v kamenolomu Zárubka na Chrudimsku. Majitelé ale znovu zkouší získat povolení, aby mohla těžba pokračovat.
-
Co dělat, když lom nad obcí začne přetékat?
V Prosetíně na Chrudimsku řeší problém se zatopeným lomem. Hladina vody v něm za posledních pětadvacet let stoupla až o dvacet metrů a hrozí nebezpečí, že zaplaví č...
-
Lidé v Prosetíně odmítají intenzivnější těžbu kamene
Intenzivnější těžba a také nový drtič kamene - to je záměr firmy Holcim v Prosetíně na Hlinecku. Tamní obyvatelé se ale bouří, projekt dokonce už odmítli v referend...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Než jsme soutěž vypsali, nikdo nevěděl, že je hala hlavního nádraží památka, tvrdí Správa železnic
-
Fiala byl vstřícnější, na ministerstvu zdravotnictví jsme se názorově nepotkali, popisuje lékař Přáda
-
Češi omezili spotřebu potravin. Jedli méně masa, vajec i ovoce a zeleniny, nakupovali víc pečiva a piva
-
Kam kráčí Piráti? ‚Jsme jedinou skutečně liberální proevropskou stranou v Česku,‘ shodnou se obě křídla