Singltrek Suchák na Orlickoústecku čeká brzy rozšíření, cest bude skoro dvojnásobek
Už od roku 1992 se Sdružení obcí Orlicko snaží vylepšit na Orlickoústecku mimo jiné podmínky pro cyklisty. A to nejen přípravou klasických tras, ale také terénních jednostopých tratí. Rozsáhlý komplex tak vznikl už před lety na Suchém vrchu. Ročně ho navštíví víc než 10 tisíc jezdců a brzy ho čeká významné rozšíření. A stejně jako každý rok, je tam i dost práce na údržbě stávajících stezek.
„Jakmile zjara sleze sníh, což tady na Sucháku je spíš pozdní jaro, tak se začíná především s odstraňováním spadlých konců stromů nebo větví, které po zimě strhne sníh. Pak se pokračuje s obnovou stezek. Dále děláme běžnou údržbu lávek, dělá se teď pobíjení lávek pletivem, aby se neklouzaly za vlhka, protože tento problém jsme tady měli. Pak se celou sezónu průběžně odstraňují popadané stromy, spadlé větve, napadané šišky, vyhrnuté kameny od cyklistů. Tato údržba probíhá každých 14 dní,“ říká Tomáš Dušek, majitel firmy, která v roce 2020 traily na místě vytvořila, zároveň se celé roky stará o jejich údržbu.
Brzy v areálu chystají rozšíření tratí. V současné době je v místě asi 22 kilometrů ve třech okruzích. Manažer Sdružení obcí Orlicko Antonín Fiala odhaluje další plány: „Chtěli bychom stávající systém rozšířit zhruba o 16,5 kilometrů dalších tratí a s nějakými propojkami nám to dá zhruba 20 kilometrů. Chceme udělat druhé nástupní místo, které bude blíž směrem na Králicko a směrem na polské singletreky. Aby nabídka byla pro uživatele větší, aby tady trávili delší čas.“
V regionu je podobných tratí poměrně hodně. „V těchto podhorských a horských regionech se singletracky a singletraily stavěly hodně na straně české i na straně polské. V Polsku za poslední roky vzniklo asi 220 kilometrů singltrailů, takže nabídka tady je opravdu rozsáhlá,“ doplňuje Fiala.
A potvrzuje, že na toto chtějí navázat: „V současné době máme zpracovanou projektovou dokumentaci, máme souhlasy vlastníků a řešíme přípravu žádosti na vydání správního rozhodnutí, získáváme teď stanovisko, co se týká ochrany životního prostředí, což je trochu problematické, protože jsme v prostředí, které je zajímavé, je tady přírodní park.“
Metr po metru, strom po stromu
Povolení se týkají hlavně kácení stromů. „S tím kácením je to samozřejmě problematické. Jsme na území Lesů České republiky. V rámci povolení se vymodeluje nějaký koridor a až v rámci stavění s projektantem se chodí a vytyčuje se přesně metr po metru, kudy singletrack půjde. Dělá se to vždy ve spolupráci s revírníkem, který říká projektantovi, který strom je možné skácet, který ne. Snažíme se, aby rozsah kácení byl minimální,“ říká Fiala.
Pokud jde o přípravu nových tratí, letos je v plánu dokončení projektu a získání všech potřebných povolení. Následně sdružení začne hledat možnosti dotace.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
ONLINE: Zelenskyj přijede do Turecka na jednání s Putinem osobně. Od pondělka stále očekává příměří
-
ŽIVĚ: Češi hrají na mistrovství světa s Norskem 0:0. Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
Nejhorší letošní výsledek ANO a Motoristé mimo Sněmovnu, ukazuje květnový model agentury STEM
-
‚Ztráty jsou součástí boje.‘ Indie hlásí, že všichni piloti se vrátili domů, někteří ale zřejmě pěšky