Stop nezdravým dietám! K štíhlosti se můžete projíst

Foodblogerka Karolína Katchaba Hrubešová
Foodblogerka Karolína Katchaba Hrubešová

Základem úspěšného hubnutí je mít se rád. Uvědomit si, že k tomuto kroku jste se rozhodli kvůli sobě. Je velice důležité, aby vás podpořilo i okolí, tedy přátelé a rodina. Strava by měla být pestrá, zdravá a vyvážená. Cvičení a pohyb 10 minut denně vás perfektně nastartují.

Své o tom vědí „kačabky“, kterých se za pouhý rok dalo dohromady na Facebooku 30 tisíc. Jedna z nich, Karolína Katchaba Hrubešová, o tom všem napsala knihu: Nebojte se jíst - a hubnout! Najdete v ní 130 receptů, fotografie a užiteční rady pro začátky hubnutí.

Jídelníček by si každý měl přizpůsobit svému zaměstnání a životnímu stylu. „Není přesně dané, jestli máte jíst šestkrát denně, nebo jen třikrát. Důležité je dodržovat kalorický příjem spočítaný podle vzorce BMR a správné složení surovin,“ připomíná Karolína.

Psychologie obezity

„S kilogramy navíc má člověk nízké sebevědomí, skřípe to i v sexuálním životě, pro samý stud se bojíte vyjít mezi lidi, kteří se za vámi na ulici otáčejí a mají poznámky k vaší postavě,“ říká ze své zkušenosti foodblogerka. O šatníku ani nemluvě, protože kvůli neustálým dietám a následnému jojo efektu, musíte mít v zásobě hned několik velikostí. Obézní lidé mívají problémy i při pohovorech, kdy se ucházejí o práci. Někteří zaměstnavatelé je nechtějí.

Hmotnost je jen číslo

Při hubnutí je třeba se pravidelně pozorovat, hlídat. Stačí, když se jednou za týden podíváte detailněji do zrcadla, zkuste si obléknout o číslo menší sukni nebo kalhoty, jestli vám třeba konečně nepadnou.

Vejce zvyšují cholesterol, máslo není zdravé, k zhubnutí počítejte kalorie... a další nesmysly o jídle

Pošírované sázené vejce toast

Chceme zdravě jíst, dožít se vysokého věku, a tak si odpíráme a držíme se doporučení, která jsme zaslechli o zdravé stravě. Jenže mnoho z toho, co vědci doporučovali dříve, už dnes v souvislosti s rozvojem vědy sami uznali jako chybné. Tady je několik příkladů stravovacích nepravd.

„Já se každých čtrnáct dní vyfotím mobilem a zkoumám proměny na těle, na postavě. Moc mně to pomáhá, protože čísla na osobní váze mne deprimují a dostávají do úzkých. Spousta žen mně volá s dotazem, jak to že mají po měsíci stále stejně kilogramů i přesto, že se vejdou do oblečení o pár čísel menšího? Je to jednoduché, pevnější zadeček váží díky svalovině víc, než ten tvarohovitý,“ usmívá se Katchaba.

Jestli hubnete, si ohlídáte nejlépe na křivkách postavy a obvodu. Čísla na váze jsou jen čísla.

Kalkulačka BMR

Pro určení optimální energetické spotřeby člověka s průměrnou stavbou těla se používá výpočet bazálního metabolizmu BMR (z anglického Basal Metabolic Rate). Výsledné číslo je přibližné množství energetického příjmu potřebné pro zachování základních životních funkcí.

BMR = 370 + (21,6 x tělesná hmotnost bez tuku)

Jako příklad uvedeme muže, který váží 90 kilogramů. Předpokládáme, že jeho hmotnost bez tuku (u mužů se pohybuje kolem ¾ celkové váhy) je 67 kilogramů.

Tedy vzorec pro výpočet je 370 + (21,6 x 67) = 1817 kcal/den.

Spustit audio

Související