Umělá inteligence odstartovala revoluci ve školství. Pro učitele je to výzva

5. únor 2024

Největší audioportál na českém internetu

Ivana Böhmová z Národního pedagogického institutu | Foto: Jitka Slezáková, Český rozhlas

Jaký je rozdíl mezi klasickým internetovým vyhledávačem a umělou inteligencí? A v jakých oblastech se využívá?

Ivana Böhmová z Národního pedagogického institutu si už nedovede bez umělé inteligence představit život. Používá ji totiž ve své práci. Jejím úkolem je mimo jiné naučit učitele s umělou inteligencí pracovat tak, aby pomáhala. Podle ní je velmi důležité najít s ní společnou řeč.

Generativní umělá inteligence dokáže generovat různý obsah informací, ať už je to text, obrázky nebo videa. „To je oblast, která přišla nedávno, je to nový prvek. Od loňského podzimu byl zveřejněn chat GPT, což je veřejně dostupný program, kterému vědci ukázali, jak lidé přemýšlí a on to využívá. Ale je velmi důležité, abychom mu vysvětlili správně kontext. Říká se tomu promptování,“ popisuje Ivana Böhmová a pokračuje:

„Ukazujeme učitelům dostupné a neplacené nástroje, které mohou ve třídě využít. Nejčastější je to chat GPT, pak tu máme Microsoft Copilot, Google bard nebo moje oblíbená Perplexity, která kombinuje internetový vyhledávač s umělou inteligencí.“

Slohovým pracím odzvonilo?

Vypracovat do detailu bakalářskou práci pro budoucího vysokoškoláka nedělá umělé inteligenci problém. Stejně tak bleskově zvládne napsat slohovou úlohu pro žáka základní školy. Jak si s tím mají poradit učitelé?

Umělá inteligence se překotně vyvíjí

„Je pravda, že vysokoškolské teoretické práce založené na textu postrádají v dnešní době smysl. Jedna vysoká škola už je dokonce zrušila. Každý si je může lehce vygenerovat a je téměř nemožné zjistit, jestli je to plagiát, nebo není. Proto se musí změnit práce učitelů. Jednou z možností je třeba zadat dětem úkol vypracovat slohovou úlohu s pomocí umělé inteligence a pak si poradit bez ní. A porovnávat, být kreativní,“ vysvětluje Böhmová.

„Záleží na nás - lidech, jak konkrétní nástroj využijeme. A já mám pozitivní myšlení a lidi jsou kreativní a hledají cesty, jak nástroje umělé inteligence používat ve prospěch dětí,“ míní Böhmová a dává příklad:

„Jsem učitelka a chci, aby mi asistent umělé inteligence pomohl připravit výuku na druhý den. Vysvětlím mu, že učím na prvním stupni český jazyk a chci s dětmi probrat Karla Čapka. A chci, aby je to bavilo. Navrhni mi, jak tu hodinu postavit, aby byla metodicky správně. Během tří vteřin vám asistent nabídne variantu výukové lekce na tohle téma. A společně můžete vylepšovat, dolaďovat a on vám bude neúnavně předkládat další návrhy. V tuto chvíli je to výborný pomocník,“ vysvětluje Ivana Böhmová.

Jaký je rozdíl mezi klasickým internetovým vyhledávačem a umělou inteligencí? A v jakých oblastech se využívá? Poslechněte si v záznamu pořadu.

Mohlo by vás zajímat

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.