V České Třebové začíná přestavba železničního uzlu za víc než 19 miliard korun

4. březen 2025 14:05

Obnova víc než 70 kilometrů kolejí, nová nástupiště nebo protihlukové stěny - to s sebou přinese přestavba železničního uzlu v České Třebové. Správa železnic oficiálně zahájila práce, které potrvají až do roku 2031.

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude jednou z největších investic na železnici v ČR. Bude stát 20 miliard korun, zčásti se dotkne provozu. Na dálkové vlaky vliv mít nebude, ale stavbu pocítí cestující v regionální dopravě.

V roce 2028 během modernizace bude výluka spojená s výchozími a končícími osobními vlaky, které nahradí autobusy. „Českou Třebovou samozřejmě neodřízneme od dálkové dopravy, rychlíky zde budou zastavovat, ale místní doprava bude přenesena do autobusů,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Čtěte také

V roce 2028 se vybuduje v zadní části nádraží provizorní nástupiště pro autobusovou dopravu. Celkovou přestavbu podstoupí osobní nádraží v České Třebové a zlepší se také technické parametry části stanice určené pro nákladní dopravu. Jde celkem o 72 kilometrů nových kolejí, úpravy a obnovu čtyř stovek výhybek, 30 mostů a 15 propustků.

Rychlost vlaků se zvýší na 80 kilometrů za hodinu, rychleji se bude jezdit i na úsecích určených pro nákladní dopravu. Díky tomu se podstatně zkrátí doba průjezdu vlaku celým uzlem. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu.

Zastřešená nástupiště, výtahy

Stavbaři zrekonstruují a zastřeší všechna nástupiště, jejich výška umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovy dozná i podchod, ze kterého se cestující dostanou díky výtahům pohodlně na nástupiště. Navíc se prodlouží pod celým kolejištěm a nahradí tak nevyhovující podchod do lokality za nádražím. Místo podchodu pro veřejnost v jižní části stanice vznikne moderní ocelová lávka, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí.

Projekt zahrnuje také modernizaci navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. Součástí prací tam bude i rekonstrukce mostů, které zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí. V okolí železnice vzniknou protihlukové stěny a instalují se kolejnicové absorbéry hluku.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) Českou Třebovou denně projede asi 500 vlaků. „Modernizace bude především zahrnovat lepší podmínky pro cestující. Snáz se dostanou na nástupiště, do budoucna také zvětší kapacitu pro osobní i nákladní dopravu, a větší bezpečnost na železnici,“ uvedl Kupka.

Soutěž na modernizaci vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail; Chládek a Tintěra, Pardubice a Elektrizace železnic Praha, které předložily nejlepší nabídku. Část peněz, přibližně 7 miliard korun, bude pocházet z fondů Evropské unie. Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 60. letech minulého století. Tehdy byl i elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby.

autoři: Barbora Soukupová , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související