Ve Waldorfské škole děti hledají odpovědi a tvoří učebnice samy
Waldorfský školský systém slaví letos 105 let a patří mezi nejrozšířenější na světě. Základním mottem je dítě v úctě přijmout, v lásce vychovat a ve svobodě propustit.
Ředitel Základní školy Waldorfské v Pardubicích Milan Barták v Radioporadně vysvětlil, proč je pro tento typ školy tak důležité slovní hodnocení dětí a proč známka nestačí. „Představte si, že milující žena uvaří polévku pro muže, ten ji po příchodu z práce sní a řekne: Maruško, dneska je to za tři! Reakce ženy je v tu chvíli jasná.
Nebo řekne: Maruško, jsem moc rád, že jsi na mě myslela a udělala pro mě polévku. Jenom na mě byla trochu slaná. A k mrkvi jsem si taky ještě cestu nenašel. Ale moc ti děkuju.“
Pro učitele je takové hodnocení mnohem náročnější. A taky to, že pracují bez učebnic. Ty si totiž žáci tvoří sami. Když vědomosti procházejí nejen hlavou, ale i rukama, tak si toho děti mnohem více zapamatují.
„Je to tak. Nedáváme hotové pravdy. V rámci pokusů žáci pozorují, zapisují a hledají si v tom cestu, hledají výsledek,“ upřesňuje ředitel.
Učení v epochách
Ve waldorfské škole mají žáci například celý měsíc fyziku. Zaměří se na dané téma a postupně metodou pokusů a omylů docházejí k výsledkům.
„Začínáme od půl deváté a dvě vyučovací hodiny máme skutečně blok jednoho předmětu, který se měsíc intenzivně vyučuje a pak následuje jiný blok předmětu. Na počet hodin to ve školním roce vyjde stejně jako v klasické škole,“ vysvětluje Milan Barták a upozorňuje na to, že děti rozhodně nesedí celé dvě hodiny v lavici.
Mobilní telefony do školy nepatří
„Pokud se stanou mobily našimi pány, je to špatné. Proto v prostorách školy telefony nepoužíváme. Sociální interakci děti u nás zažívají v realitě. Osobní komunikace je základem. Co ale dělají děti, když vyjdou ze školy, o tom si neděláme iluze,“ přiznává ředitel.
„Pokud se chcete dozvědět, jak waldorfské školství vypadá, nechte před školou všechno, co jste o tom kdy slyšeli. Vejděte do školy a uvidíte, jak mezi sebou komunikujeme. Buď vás to osloví, nebo ne. Každý má volbu,“ myslí si ředitel ZŠ Waldorfská Milan Barták.
Blíží se zápisy do prvních tříd a tato škola v Pardubicích má dvakrát tolik zájemců, než je schopná přijmout. Otázkou však zůstává, zda v Pardubickém kraji bude v budoucnu i navazující střední škola. To je momentálně podle ředitele Bartáka ve hře. Podle jeho slov existuje žádost o zřízení lycea, které pracuje na principech waldorfské pedagogiky.
Jak jsou na tom žáci waldorfské školy se znalostmi v porovnání s dětmi z klasické školy podle přehledu od CERMATu? Poslechněte si víc v záznamu pořadu.
Související
-
Zrušte povinné domácí úkoly, žádá petice. To nejde, tvrdí ředitelka základky
Někteří rodiče a učitelé mají problém s tím, že školy zadávají dětem povinné domácí úkoly. Proto se chtějí pokusit léta zavedenou praxi změnit.
-
Druhý mezi tisíci. Deváťák z Pardubic zazářil v IT soutěži
Informační technologie, matematika a logika. Znalosti a dovednosti právě z těchto oblastí prověřil celostátní souboj školáků.
-
V Pardubicích vznikne šestá soukromá základní škola
V Pardubicích se parta nadšených kantorů chystá zakládat novou soukromou základní školu. Bude součástí sítě tzv. svobodných demokratických škol.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.