Vyberte si stroj, usedněte do kokpitu a proleťte se třeba nad Alpami

9. duben 2022

Letecké muzeum Ing. Jana Kašpara v Pardubicích nabízí nejen cestu do historie letectví, ale i nevšední zážitky. Můžete se stát pilotem nebo leteckým konstruktérem. 

Letecké muzeum otevřelo expozici před čtyřmi lety v autentických prostorách, muzeum sídlí v historickém hangáru na okraji areálu civilního pardubického letiště. Budova pochází z roku 1932 a právě v tomto hangáru, který byl na letišti jeden z prvních, kdysi stály první dvouplošníky a rozvíjelo se československé letectví.

Do éry Jana Kašpara se můžete dostat i díky dobovému převleku

Expozice se zaměřuje zejména na osudy prvního českého aviatika a pardubického rodáka Jana Kašpara. Samozřejmě se věnuje také historii letectví Pardubicka, včetně etapy působení německé Luftwaffe na místním letišti během druhé světové války. V muzeu se ale dozvíte také celou řadu zajímavostí o civilním i vojenském letectví současnosti.

Funkční Blériot Jana Kašpara

Dominantou expozice muzea je bezesporu historický letoun Blériot XI. Jde o funkční repliku francouzského letadla, které si Jan Kašpar koupil a upravil. Právě s Blériotem absolvoval v roce 1911 první slavný let z Pardubic do Velké Chuchle.

Jan Kašpar s Blériotem 13. května 1911 na cestě z Pardubic do Velké Chuchle překonal vzdálenost 121 kilometrů za 92 minut v letové výšce 800 metrů. Dalším Kašparovým slavným počinem se stal také první dálkový přelet s cestujícím v Čechách. Přelet trasy Mělník – Chuchle zdolal za necelých 43 minut.

„Je to jediná funkční replika nejen v Česku, ale i na světě. Je to jediný  Blériot v uspořádání s řadovým motorem,“ vysvětluje Martin Kindernay, jeden ze zakladatelů Leteckého muzea Ing. Jana Kašpara. „Náš letoun je přesná replika původního letounu Jana Kašpara, který je v expozici Národního technického muzea, ten je ale tam ale postavený jen z části.“

„Rarita na tom je, že náš letoun skutečně létá. Paradoxně největším problémem nebylo ani tak letadlo postavit, jako na něj získat letecký průkaz a sladit vše se současnými předpisy tak, aby mohl každý rok létat na Aviatické pouti,“ dodává Martin Kindernay.

V expozici leteckého muzea si můžete prohlédnout také další unikátní stroj, jedinou letuschopnou repliku letounu Wright 116, který se 17. prosince 1903 navždy zapsal do historie letectví. Děti určitě potěší barevná replika německého pozorovacího a bombardovacího letounu z první světové války.

Zadní část repliky Blériotu Jana Kašpara

V muzeu můžete vstoupit přímo do trupu amerického bombardéru B17 z období druhé světové války a sledovat unikátní historický dokument. „Jde o černobílý film z roku 1944, který natočili američtí piloti a který zachycuje z výšky Pardubice, které byly tehdy bombardovány,“ přibližuje Martin Kindernay.

Zkuste postavit letadlo

Letecké muzeum Jana Kašpara rozhodně nebrání kreativitě návštěvníků. Připravilo pro ně totiž konstruktérský koutek, kde si mohou zkusit vytvořit třeba žebro letadla a osahat si konstrukční materiály. Možnost převléknout se do dobového oblečení pilotů, usednout do letadla a pořídit si hezkou fotku vítají nejen děti.

Letecké muzeum nabízí také zážitek vlastního pilotovaného letu prostřednictvím virtuální reality

Jedním z největších lákadel muzea je určitě letecký simulátor a virtuální realita. Stačí usednout do imaginárního kokpitu, ale zároveň vlastně na  skutečné sedadlo letounu MIG 15. „Návštěvníci si u nás mohou vybrat z dvaceti typů letadel, se kterými se chtějí proletět, od stíhacího dvouplošníku z první světové války až po nejmodernější americké stíhací letouny,“ doplňuje Martin Kindernay.

V muzeu teď vznikla také nová část výstavy, expozice ukrajinských pilotů. Můžete se v ní podívat na modely letadel, které používá ukrajinská armáda a průvodci muzea prohlídku doplní také o příběhy ukrajinský pilotů, kteří bojují za svou vlast. Ukrajinští uprchlíci mají do muzea volný vstup. Pokud se do Leteckého muzea Ing. Jana Kašpara chcete vypravit, využijte rezervační systém na webových stránkách.

autor: BRA
Spustit audio

Související