Autisti milují oddělené jídlo, překvapit mohou i japonštinou

Osamělý chlapec v autobuse
Osamělý chlapec v autobuse

Autismus je vrozená porucha vývoje a fungování mozku. Má mnoho podob a nedá se vyléčit. Modelový příklad člověka s diagnózou autismu neexistuje. Včasné odhalení tohoto postižení je branou k účinné pomoci.

Autista má potíže v komunikaci, nedokáže adekvátně reagovat na běžné situace. Na druhou stranu v některých oblastech mohou lidé s autismem výrazně převyšovat ostatní, třeba v matematice, jazycích nebo umění. „Ve třídě máme osmiletého žáka, který zná japonštinu a rozumí jí. Dokonce si naše kolegyně musela vytvořit převodník písmen, protože zjistila, že chlapec nechce psát česky a rád používá japonské znaky,“ směje se Milena Liskovská. Ve speciální škole NONA mají i autistu, který co vyfotí, do detailu nakreslí.

Mnoho rodičů o autismu potomků neví

Podle NAUTIS (Národní ústav pro autismus) se každé 75. dítě narodí s obtížemi charakteristickými pro poruchu autistického spektra (PAS). „Problém je v tom, že pediatři neodhadnou, v čem dítě selhává, nebo že má nějaké postižení a tím pádem vůbec nenasměrují rodiče na ranou péči. Poruchu PAS v současné době může diagnostikovat pouze psychiatr. Dříve to bylo v pravomoci společnosti Apla, nebo nemocnice v Motole, kdy v obou případech šlo o dlouhodobé pozorování. V dnešní době se jedná bohužel o nadužívanou diagnózu, kdy je dítě s poruchou chování často označeno za autistu,“ vysvětluje Milena Liskovská ředitelka speciální MŠ a ZŠ NONA v Novém Městě nad Metují.

Autisti mívají své osobité návyky i v jídle

Lidé s chorobou PAS mívají jiné stravovací návyky. Často jí přílohu samostatně. V žádném případě nesmí být zalitá omáčkou. „V naší škole běžně využíváme dělené talíře, kdy maso je oddělené od knedlíků i omáčky. Některé děti si dokonce oblíbily jen některé potraviny, které jí neustále dokola. Je to třeba rohlík a okurka. Proto je cíleně učíme ochutnávat a rozšiřovat pestrost stravy,“ popisuje Milena Liskovská.

Dítě s autismem:

  • málo komunikuje s ostatními
  • málo reaguje na pokyny
  • méně frekventovaný oční kontakt
  • je obtížné udržet jeho pozornost
  • málo spolupracuje
  • je tvrdohlavé
  • je pohlcené svými zájmy
  • s hračkami si hraje odlišným způsobem
  • zabývá se určitými věcmi dokola
  • zvláštní pohyby (třepe rukama, poskakuje, chodí po špičkách)
  • často lidi ignoruje

Proč poruchu autistického spektra mají převážně chlapci a kdo rozhoduje o tom, do které školy bude autista chodit, vysvětluje ředitelka speciální školy NONA ve zvukovém záznamu.

Spustit audio

Související