Autisti milují oddělené jídlo, překvapit mohou i japonštinou
Autismus je vrozená porucha vývoje a fungování mozku. Má mnoho podob a nedá se vyléčit. Modelový příklad člověka s diagnózou autismu neexistuje. Včasné odhalení tohoto postižení je branou k účinné pomoci.
Autista má potíže v komunikaci, nedokáže adekvátně reagovat na běžné situace. Na druhou stranu v některých oblastech mohou lidé s autismem výrazně převyšovat ostatní, třeba v matematice, jazycích nebo umění. „Ve třídě máme osmiletého žáka, který zná japonštinu a rozumí jí. Dokonce si naše kolegyně musela vytvořit převodník písmen, protože zjistila, že chlapec nechce psát česky a rád používá japonské znaky,“ směje se Milena Liskovská. Ve speciální škole NONA mají i autistu, který co vyfotí, do detailu nakreslí.
Mnoho rodičů o autismu potomků neví
Podle NAUTIS (Národní ústav pro autismus) se každé 75. dítě narodí s obtížemi charakteristickými pro poruchu autistického spektra (PAS). „Problém je v tom, že pediatři neodhadnou, v čem dítě selhává, nebo že má nějaké postižení a tím pádem vůbec nenasměrují rodiče na ranou péči. Poruchu PAS v současné době může diagnostikovat pouze psychiatr. Dříve to bylo v pravomoci společnosti Apla, nebo nemocnice v Motole, kdy v obou případech šlo o dlouhodobé pozorování. V dnešní době se jedná bohužel o nadužívanou diagnózu, kdy je dítě s poruchou chování často označeno za autistu,“ vysvětluje Milena Liskovská ředitelka speciální MŠ a ZŠ NONA v Novém Městě nad Metují.
Autisti mívají své osobité návyky i v jídle
Lidé s chorobou PAS mívají jiné stravovací návyky. Často jí přílohu samostatně. V žádném případě nesmí být zalitá omáčkou. „V naší škole běžně využíváme dělené talíře, kdy maso je oddělené od knedlíků i omáčky. Některé děti si dokonce oblíbily jen některé potraviny, které jí neustále dokola. Je to třeba rohlík a okurka. Proto je cíleně učíme ochutnávat a rozšiřovat pestrost stravy,“ popisuje Milena Liskovská.
Dítě s autismem:
- málo komunikuje s ostatními
- málo reaguje na pokyny
- méně frekventovaný oční kontakt
- je obtížné udržet jeho pozornost
- málo spolupracuje
- je tvrdohlavé
- je pohlcené svými zájmy
- s hračkami si hraje odlišným způsobem
- zabývá se určitými věcmi dokola
- zvláštní pohyby (třepe rukama, poskakuje, chodí po špičkách)
- často lidi ignoruje
Proč poruchu autistického spektra mají převážně chlapci a kdo rozhoduje o tom, do které školy bude autista chodit, vysvětluje ředitelka speciální školy NONA ve zvukovém záznamu.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka