Děti hloupé nebudou. Ale výuka na dálku ovlivní sociální vývoj, tvrdí ředitelka školy

27. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Na jaře byla distanční výuka velkou improvizací, teď už je situace o poznání lepší

V půlce října se zavřely školy a tak to mělo zůstat do 2. listopadu. Už je jasné, že tento scénář se bohužel nenaplní. Kdy by se děti měly vrátit do lavic, oznámí vláda v pátek 30. října. Distanční výuka tak bude pokračovat i po prodloužených podzimních prázdninách.

Zatímco na jaře byla distanční výuka velkou improvizací, každá škola to řešila dle svých schopností a možností, teď už je situace o poznání lepší. „Myslím, že od té doby jsme se posunuli o obrovský krok dopředu, minimálně v té distanční výuce, co se týká počítačové gramotnosti. Bylo potřeba to sladit a komunikovat přes jednu platformu a to už většina škol ví,“ říká ředitelka základní školy Štefánikova v Pardubicích Renata Janecká.

Víc práce pro učitele

I když by se některým rodičům mohlo zdát, že kantoři odučí jednu hodinu a mají hotovo, realita je jiná. „Učitelé mají mnohem více práce. To je dáno i tím, že si musí třídu rozdělit na menší skupiny. Takže tu jednu hodinu odučí několikrát. Časově náročnější je také příprava na online vyučování,“ vysvětluje Renata Janecká.

Generace hlupáků?

Objevují se názory, že současná generace školáků bude hloupější, podle ředitelky Janecké bude mít celá situace vliv především na psychosociální vývoj dětí. „Na jaře, když se děti vracely po distanční výuce, jsme viděli, jak jim to sociálně chybělo. Najednou nevěděly, kam se mají dívat, že se mají dívat do očí, jak se mají chovat, byly rozhozené. Myslím, že v tomhle to napáchá největší školy.“

K domácím úkolům přibyla i domácí výuka

I tomu se dá částečně pomoci. Podle Janecké je potřeba být s dětmi co nejvíc v kontaktu. Důležité je zachovat i režim, jako by probíhala normální výuka. To znamená ráno vstávat, a pokračovat podle obvyklého scénáře, snídaně, hygiena. „Začínat hned ráno, učit od osmi hodin online hodiny, aby se ty děti donutily vstát a vnímaly tu výuku tak, jako by byly ve škole. Děti, když se učitel odpojí, často zůstávají dál připojené, i to je pro ně důležité, že se vidí,“ radí Janecká.

Rodič v roli učitele

Také rodiče můžou být při výuce nápomocni. „Potichu si poslechnout, jak to paní učitelka dělá, co dítě probírá. A potom ve stejném duchu pokračovat a získávat inspiraci pro samostatnou práci doma,“ říká Renata Janecká.

Na druhou stranu přítomnost rodičů při online výuce není vždy prospěšná. „Já učím starší děti, tam jsem se nesetkala s tím, že by u toho asistovali rodiče. Vím, že s tím trošku bojují paní učitelky na prvním stupni. Nejideálnější je, když to dítko zvládá zapínat si mikrofon a podobně, aby u výuky bylo už úplně samo, aby tam ty rušivé momenty nebyly.“

Spustit audio

Související