Light nemusí být zdravější a vícezrnné neznamená celozrnné

Celozrnné pečivo
Celozrnné pečivo

Zdravá strava začíná nakupováním. Dobře si prohlédněte zboží v regálu. Víte, co kupujete? Vezměte ho do ruky a přečtěte si složení. Rozumíte tomu, co je tam napsáno? Často si nevědomky dáváme do košíku potraviny, které našemu zdraví spíš škodí a brání redukci naší váhy.

Na co si máme dát pozor, nám poradila výživová poradkyně Hedvika Orlíčková.„Ovšem krok číslo jedna je, abychom chodili nakupovat vždy sytí. Když vyrazíme na nákupy hladoví, jakmile uvidíme všechna ta lákadla, spustí se naše nezřízená chuť a začneme nakupovat mnohem kaloričtější jídla," varuje Hedvika Orlíčková. Místo zdravých produktů pak máme na páse spíše pochutiny a je tam toho mnohem více, než bychom kupovali najezení.

Hedvika Orlíčková není zastánkyně přísných diet. Podle ní základem zdravého jídelníčku je jíst skoro všechno, ale v menším množství. „Řídíme se naším tělem. Samo nám řekne, co potřebujeme," říká výživová poradkyně.

Vybavte svou spíž celozrnnými těstovinami, celozrnnou moukou. Maso, uzeniny, sýry, zeleninu, ovoce nakupujte čerstvé a neskladujte je doma příliš dlouho, skladování snižuje jejich výživovou hodnotu. „Zásoby si můžete udělat u potravin, které neobsahují příliš vody, jako jsou například luštěniny, rýže a ovesné vločky," uvádí Hedvika Orlíčková.

Čtěte etikety

Choďte do obchodu častěji a kupujte toho méně. Berte to i jako pohybovou aktivitu. Napište si doma seznam, co potřebujete. Nákup vám to urychlí a nebudete zbytečně bloumat u regálů se sladkostmi a skutečně koupíte, co chcete.

Ze všech stran slyšíme, že máme jíst kvalitní potraviny. Jenomže jak je poznáme? Je tmavá houska zdravější než světlá? Prospěje nám více light jogurt? Co se to vlastně píše na kelímku, málokdo z nás ví.

Pohled do mléčného sortimentu supermarketu

„Potraviny označené jako light, profigur, fitness, dietní nemusí být vůbec vhodné na redukci naší váhy. Výrobce sice sníží hodnotu tuku, ale zároveň ji nahradí sacharidy. A my pak nepřibíráme po tuku, ale po cukru," varuje Hedvika Orlíčková. Existuje jednboduché vodítko. U mléčných výrobků vybírejte výrobek, který má přibližně stejný počet tuků i sacharidů. „Raději snězte tučnější jogurt, kde jsou hodnoty vyrovnané, než odtučněný plný sacharidů. Je to vhodnější nejen při hubnutí, ale i pro výživu dětí," říká Hedvika Orlíčková.

Další kapitolou jsou uzeniny. Na etiketě hledejte informaci o podílu masa a tuku. „V supermarketu se většinou bohužel dočtete o podílu masa, informace o tuku chybí," upozorňuje Hedvika Orlíčková. Kupujte raději v malých prodejnách s farmářskými produkty. Prodejci si tam kvalitu přísně hlídají a rádi vám podají informace o složení konkrétního výrobku.

Pozornost zaměřte i na cereálie. „Mnohdy to nejsou celozrnné potraviny a bývají přeslazené," dodává Hedvika Orlíčková.

Vidíte tmavý rohlík? Pokud po něm automaticky saháte s tím, že je zdravý, jste na omylu. Barva neznamená nic, ani semínka posypaná navrchu nebo v těstě. Skutečně zdravé je jen to, co má označení celozrnné. Nepleťte si to s pojmem vícezrnné. Je to diametrální rozdíl.

„Dobré jsou také pekařské výrobky z žitné mouky. Ale i tady pozor. Jakmile už je tam napsáno žitnopšeničné, je to zase špatně. Výrobci často nedodržují správný poměr mouky" říká Hedvika Orlíčková.

Kalorie nepočítejte, hodně pijte

Jaké chyby lidé při hubnutí nejčastěji dělají? „Jedí málo, anebo moc. V obou případech se tloustne," doporučuje zlatou střední cestu Hedvika Orlíčková. Dále je důležité mít pravidelný režim. Snídejte, svačte, obědvejte, svačte a večeřte. Není ani tak podstatné si počítat kalorie. Je to náročné a málokdo to zvládne. „Když se podíváte pokaždé na naložený talíř, měli byste tam mít od každého něco. Bílkovinu, sacharid i tuk," uvádí Hedvika Orlíčková. Nezapomínejte také na čerstvé ovoce a zeleninu.

Polovinu úspěchu při hubnutí dělá pitný režim. Nejlepší je pít vodu, bylinkové a ovocné čaje. „Do pitného režimu se nepočítá černý čaj a špatně připravený zelený čaj," upozorňuje Hedvika Orlíčková s tím, že zelený čaj přeléváme vodou, která má 80 stupňů a necháme ho louhovat pouze dvě minuty, pak je to výborný antioxidant. Dvě třetiny svého denního přídělu nápojů vypijte rozhodně už dopoledne. Pijte po doušcích, pití většího množství naráz spíše škodí.

S čaji je to mimochodem stejné jako s jinými potravinami. Nakupujte ve specializovaných prodejnách, čtěte si, jaké je složení. Čím více složek v jednom čaji, tím horší kvalita. Nekupujte čaje s označením, že jsou na bázi černého čaje. Odvodní vás.