Největší model železnice je opět v provozu, ale jen na pár dní

9. únor 2018

Jen jednou za dva roky chrudimští modeláři sestavují společný model železnice. Je největší ve východních Čechách a k vidění bude jen několik dní.

Rozměrný model železnice nadšenci z chrudimského volného sdružení modelářů sestavili ve výstavní síni divadla Karla Pippicha v Chrudimi. Kolejiště zcela zaplnilo prostory ve výstavní síni. Celková délka kolejí jde totiž do stovek metrů.

Z Kočí do Chrudimi 

Patnáct modelářů se pravidelně schází v bývalé škole v Kočí u Chrudimi, kde společně budují kolejiště. Aby všechny díly jednou za dva roky propojili, potřebují už daleko větší prostory. Od roku 2010 tedy model sestavují právě v chrudimském divadle. A mnozí návštěvníci expozice, hlavně ti místní, poznají už na první pohled svoje okolí.

Model nádraží  v Medlešicích vypadá skutečně věrohodně

Jednotlivé části kolejišť, budovy nádraží i reliéf krajiny se totiž modeláři už dlouhá léta snaží vytvářet podle reality. Po kolejích tak vlaky projíždějí například nádražím v Medlešicích nebo v Chrudimi. „Podoba chrudimského nádraží je ale věrná devadesátým letům, kdy ještě na nádraží fungovala další technologická zařízení,“ vysvětluje modelář Aleš Rotrekl. „Proto tu máme depo pro lokomotivy, funkční vlečky do vojenského opravárenského podniku a také vlečky do lihovaru.“

Nejvyšším bodem největšího ze tří vystavených kolejišť je dominanta kostela sv. Marka v Markovicích. „Je to skutečně věrný model, včetně přilehlého hřbitova. Když si ho návštěvníci prohlédnou podrobně, uvidí dokonce i některé konkrétní náhrobky, které na hřbitově ve skutečnosti jsou. Jen železniční trať v reálu vede dál od kostela,“ dodává modelář a designér Tomáš Bartoš.

Stovky metrů kolejí

Ve výstavním sále divadla si můžete prohlédnout několik typů kolejišť. Tím největším je kolejiště ve velikosti H0 a měřítku 1:87. Délka trati je 73 metrů a celková délka kolejí 220 metrů. Soupravy vlaků modeláři ozvučili a jejich počet se pohybuje okolo třiceti. Lokomotivy jsou kopie strojů, které se pohybovaly na tratích okolo Chrudimi. Kolejiště modeláři ovládají digitálně a jízda vlaků probíhá podle GVD, grafikonu vlakové dopravy.

Největší nepřátelé modeláře? Prach a manželka

Modelové kolejiště libereckých železničních modelářů

Za totality byl každý druhý modelářem. Na trhu sice nebylo mnoho věcí k sehnání, ale o to víc byli lidé do modelařiny zapálení. Dnes si můžete koupit všechno, ale zájem dětí chybí. Počítačové hry modelařinu válcují. Dozvěděli jsme se od chrudimského modeláře Oldřicha Raka.

Dalším velkým modelem ve výstavní síni je kolejiště TT, v měřítku 1:120. Délka tratí je 31 metrů, celková délka kolejí 180 metrů. Po nich se pohybuje okolo dvaceti vlaků, opět podle grafikonu. Třetím velkým celkem v expozici je soukromé kolejiště modeláře Aleše Rotrekla, délka kolejí se pohybuje okolo 20 metrů a jezdí po nich 8 vlaků. Motivem kolejiště je trať v podhůří Jeseníků.

Expozici v prostorách výstavní síně chrudimského divadla Karla Pippicha můžete navštívit od 16. do 18. února a potom opět za týden, ve dnech 23. - 25. února 2018, a to vždy v době od 9:00 do 17:00 hodin.

Chrudimští modeláři mají i specialistu přes krajinný design, zelenina je sice kupovaná, ale přizdobená

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.