Nepodceňujte vady řeči u předškoláků. Můžou jim zničit pracovní kariéru

26. únor 2021

Mluvení se nám promítá do kvality života. Co se stane, když nevěnujete pozornost vývoji řeči u svých dětí v předškolním věku? První problémy je potkají hned v první třídě, až se budou učit číst a psát. Bude to pokračovat zkoušením u tabule, povídáním s kamarády. A v konečném důsledku to zásadně ovlivní výběr budoucí profese. Řeč je jedním z opěrných pilířů našeho života.

Ať se nám to líbí nebo ne, stojí to na rodičích. Logoped sice zjistí, co má vaše dítě za problém a jak ho odstranit, ale denní procvičování neobstará. Bez něj to bohužel nejde. „Procvičovat se musí několikrát denně, ale stačí pouhé dvě minuty. Jde o to, aby se dítěti zapnula pozornost a na práci se soustředilo,“ říká logopedka Martina Sádovská, host rozhlasové Radioporadny.

K logopedovi raději naživo než on-line

Logopedie je velmi kontaktní záležitost. Pokud to pandemická opatření jen trochu dovolí, jděte k odborníkovi s dítětem osobně. „Po možnosti on-line spojení sáhněte, jen když to opravdu nejde. Pro dítě předškolního věku to není vhodné,“ uvádí Martina Sádovská. Logopedovi musí být vidět na ústa. Ochranu sebe i dítěte řeší plexisklovými štíty a rouškami, větším fyzickým odstupem.

Tipy pro rodiče:

  • Nesrovnávejte vývoj řeči mezi holkami a kluky. Děvčatům řečová centra dozrávají dříve než chlapcům.
  • Rodiče, nevěřte svým vlastním uším. Nechte řeč vašeho dítěte posoudit někoho, kdo s ním není denně v kontaktu.
  • Povídejte si s dětmi, mazlete je, zpívejte jim; básničky a říkanky spojujte pohybem.

On-line konzultace podle logopedky nejsou ideální ani pro školáky. Jsou zahlcené distanční výukou.

Proč má distanční výuka negativní vliv na rozvoj řeči? Přenos vše zkresluje. „To, co slyšíme, není čisté a správné. Dále je takový typ výuky neskutečně vysilující a unavující. Každý by si měl vyzkoušet jaké to je mít čtyři hodiny v kuse on-line výuku. Jak je to náročné na soustředění, pozornost. A ještě u toho podat nějaký výkon,“ myslí si logopedka Martina Sádovská.

Bez rodičů to nejde

Náprava vad řečí u dětí vždy stojí na přístupu rodičů. V současné době plné protiepidemických opatření to platí dvojnásob. „Rodiče teď mají mnohem více povinností, starostí a méně času. Náprava řečových vad ustoupila do pozadí. Děti to ale samy nezvládnou. Potřebují podporu a vedení,“ vysvětluje Martina Sádovská.

Logoped odhalí vady a doporučí postup. Každodenní trénink je ale nejdůležitější

Když se po jarní vlně epidemie covidu-19 otevřely logopedické poradny, chvíli trvalo celý proces nastartovat. Děti byly pod vlivem distanční výuky zamlklejší. „Potřebovaly se nejdřív rozmluvit a vypovídat. Potřebovaly prostor. Práce logopeda je z části i psychologická. Možná si to neuvědomujeme, ale děti teď také žijí v nejistotě, strachu, stresu, stejně jako jejich rodiče,“ upozorňuje Martina Sádovská.

Mnozí v době, kdy bylo vše zavřené, propadli iluzi, že nemusí nic dělat. Jenomže tři měsíc v logopedii pro předškolní dítě je hodně dlouhá doba. „Pozor, dětem ve vývoji neúprosně běží čas,“ varuje logopedka.

Kdy poprvé k logopedovi?

Do tří let děti často nemluví. Dokáží se dorozumět jinak než slovy. Používají ruce, nohy, gesta, zvuky. Po třetím roce by mělo přijít vyjadřování ve slovech. Pokud nenastoupí, je to první varování, a důvod k návštěvě logopeda. Když slova přichází, je to v pořádku. Na čtvrtém roce je optimální, aby dítě prošlo screeningem. Ten často probíhá v mateřských školách. Pakliže ne, měli by se rodiče u logopeda objednat přímo.

Kolem čtvrtého roku se už dá zhodnotit, jak se to bude pravděpodobně vyvíjet do budoucna. „Jestli tomu dát přirozený průběh, nebo jestli je vidět, že si s tím ten človíček neporadí. Dítě má dva roky do nástupu do školy a dva roky je dobrá doba na to, aby to v klidu a v pohodě zvládnulo,“ říká Martina Sádovská.

Cílem je, aby dítě, pokud je zdravé a nemá žádné jiné potíže, nastupovalo do školy a mělo dokončený vývoj řeči. „Nečekejte až na pětiletou prohlídku u pediatra. Ztratíte tím celý rok,“ apeluje logopedka.

Co by dítě před nástupem do školy mělo umět? Vyjadřovat se ve větách, které jsou obsažné, dlouhé gramaticky správné. A v ideálním případě s dokončenou výslovností. Tolerance je v průběhu první třídy ještě u hlásek R a Ř.

Spustit audio

Související