Pamatujete? Užijte si cestu do pravěku železnice

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Bubnové jízdní řády v čekárně v Cerekvici nad Loučnou

Možná si vzpomenete na svoje mládí, možná na vyprávění prarodičů o slavných časech železnice. V našem kraji najdete několik míst, kde si takovou atmosféru užijete.  

Východočeské výlety si vyjely historickým motorovým vláčkem do Slatiňan. Právě tam totiž vzniká nová muzejní expozice. Stojí za ní Pardubický spolek historie železniční dopravy, kterému se podařilo získat budovu staré nádražní vodárny ze 70. let 19. století, včetně jejího strojního vybavení. Veřejnosti chce představit, jak kdysi fungovalo i co obnášela jeho obsluha.

„Slatiňanská expozice bude takovou pobočkou Muzea MHD a železnice Rosice nad Labem, které je teď kvůli opravám železničního koridoru uzavřené. Ve Slatiňanech se ale chceme víc soustředit na ukázky strojní techniky a starých dílen. Ukázat návštěvníkům to, jak to kdysi v železničních stanicích a depech vypadalo,“ vysvětluje jednatel Pardubického spolku historie železniční dopravy Oldřich Čížek.

Na dřevěné lavici

Na nádraží v Cerekvici nad Loučnou se teď vlakem nedostanete. Trať se opravuje. Jak ale říká zakladatel místního muzea železnice Jiří Rokos, bude to takový malý dárek k jubileu. Trať mezi Chocní a Litomyšlí si totiž v příštím roce připomene 140. výročí existence. Muzeum sídlí v bývalé osobní pokladně a kanceláři přednosty stanice.

Interiér čekárny v Cerekvici nad Loučnou, kde si můžete prohlédnout i malé železniční muzeum

V malém, ale půvabném muzeu si můžete prohlédnout stovky exponátů z historie železnice, zejména východočeského regionu. Jiří Rokos stylově zařídil i místní čekárnu. Otočit si tam můžete bubnovými jízdními řády nebo se podívat, jak takové vybavení čekáren kdysi vypadalo. Jen ta kamna na uhlí tam zatím chybí.

Radim se železničním uzlem nestala   

Před 120 lety mělo stát v Radimi u Luže velké nádraží. Vlaky by se z něj rozjížděly dokonce do šesti směrů. O všech plánech se dozvíte v tamním Soukromém muzeu dráhy. Založil ho Eduard Kapitola, který dráze zasvětil celý svůj život. Železničář tělem i duší sloužil na 26 stanicích, a to na různých pozicích. O životě na dráze dokáže vyprávět dokonale.   

„Zažil jsem spoustu rekonstrukcí, asanací, přestaveb. Bylo mi líto starého zařízení, které se demontovalo a z okna házelo někam na beton nebo se dokonce zakopávalo. Spoustu věcí se mi podařilo zachránit. Tak vlastně vznikala moje sbírka, chtěl jsem tyto památky zachovat pro další generace, “ vysvětluje zakladatel muzea Eduard Kapitola.

Symboly železnice

V hlavní expozici muzea uvidíte zařízení a drážní přístroje, které se na dráze používaly už v druhé polovině 19. století. Eduard Kapitola se může pochlubit například velkou sbírkou historických kompostérů, označovačů kartonových jízdenek. Výstava zahrnuje také celou řadu starých telefonních přístrojů a signalizačních zařízení, svítilen nebo velkých návěstidel.

Česká Třebová a železnice patří k sobě   

Kdysi to bývalo opravdu malé městečko, taková větší vesnice. S nástupem železnice se ale všechno změnilo. Příběh České Třebové vypráví stálá expozice věnovaná železnici v tamním městském muzeu. Věnuje se fenoménu cestování po železnici od poloviny devatenáctého století, s důrazem na období první československé republiky.

V českotřebovském muzeu najdete i historické kupé s projekcí ubíhající krajiny

V muzeu uvidíte model, jak vypadala Česká Třebová v době před rokem 1845. Seznámíte se také s proměnami českotřebovského nádraží a cestování z pozice jejího uživatele, tedy běžného cestujícího. Model českotřebovského nádraží i s pohyblivými vlakovými soupravami určitě přitáhne nejen děti. V muzeu uvidíte i zařízenou výdejnu lístků nebo část historického vagónu s ubíhající krajinou za okny.  

autor: BRA
Spustit audio

Související