Pardubickému dopravnímu podniku chybí řidiči. Nepřilákal je ani náborový příspěvek
Dopravní podniky se potýkají s nedostatkem řidičů. Jen ten pardubický by jich potřeboval 20 navíc. Nábor by teď ale mohl být jednodušší. Pravidla pro získání řidičského oprávnění na trolejbus už totiž nejsou tak přísná.
Ideální stav je zhruba 210 řidičů, ať už trolejbusů nebo autobusů. Aktuálně je jich v Pardubicích asi 190, což zvyšuje nároky na zaměstnance. Přesčasy, víc služeb o svátcích a víkendech. I z tohoto důvodu se dopravní podniky snaží nové řidiče získat, aby ulevili těm současným. Tato situace ale není jen v Pardubicích, s nedostatkem řidičů se potýkají prý všechny dopravní podniky v republice.
Od 1. července platí novela drážního zákona a získání řidičského průkazu na trolejbus by teď mělo být jednodušší.
Autobus a trolejbus sice vypadají na první pohled podobně, mají i podobnou kapacitu a jezdí po stejných trasách, ale autobus je klasické silniční vozidlo, trolejbus už spadá do kategorie drážních. Kvůli tomu museli řidiči trolejbusů podstupovat podobné testy jako strojvůdci vlaků. Přísnější byly hlavně kontroly zraku na barvocit.
Stejné oprávnění, jiná pravidla
„Nelogické je, že řidič autobusu městské hromadné dopravy takovou zdravotní prohlídku nepotřebuje a řidič trolejbusu, byť má stejné oprávnění a jenom z titulu, že je to drážní vozidlo, tu povinnost má. To nám dělalo problémy při náboru nových řidičů, museli absolvovat všechny zdravotní prohlídky,“ vysvětluje ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
V MHD to občas zajiskří. Co vadí řidičům, a co cestujícím?
Vztah mezi řidičem a cestujícím v dopravním prostředku občas není bezkonfliktní. Máslo na hlavě mají jak řidiči MHD, tak cestující. A často i ostatní účastníci silničního provozu. Představte si situaci, že například cyklista vjede náhle přímo před autobus. Řidič musí okamžitě zareagovat, lidé v autobuse se kácí a klidná atmosféra je pryč.
Změna drážního zákona by mohla pomoci k získání nových řidičů. Dopravní podniky se je snaží přilákat různými způsoby. Často si je navzájem přetahují, ale i tak jich je pořád málo. Příliš nepomáhají ani náborové příspěvky, říká Tomáš Pelikán.
„Situace je o to složitější, že na trhu práce lidé nejsou. Snažíme se je různými způsoby motivovat, aby k nám přišli. V současné době máme čtyřicetitisícový příspěvek, ale jsou města, například Brno, kde je náborový příspěvek sto tisíc korun a stejně to nefunguje,“ uzavírá Pelikán.
Některé dopravní podniky navíc nabízejí i možnost autoškoly. To znamená, že uchazeč nedostane náborový příspěvek, ale dopravní podnik ho zaučí a pomůže mu získat potřebná oprávnění i profesní řidičský průkaz.
Související
-
Pardubický dopravní podnik nevyměňoval filtry v lakovně, dostal pokutu 120 tisíc
Inspektoři ČIŽP uložili Dopravnímu podniku města Pardubic pokutu 120 tisíc korun. Městská firma ve své lakovně nevyměňovala jedenkrát ročně filtry s aktivním uhlím.
-
Senioři jezdí v Pardubicích zdarma. Město za ně dluží dopravnímu podniku tři miliony
Rada města krátce před podzimními volbami schválila, že senioři budou jezdit v MHD prakticky zadarmo. Jenže město za ně dluží dopravnímu podniku tři miliony korun.
-
Pardubický dopravní podnik mění trolejbusy, všechny budou nízkopodlažní
Dopravní podnik v Pardubicích koupil další nové trolejbusy. Bude jich celkem pět a nahradí nejstarší vozy, které jsou ve službě.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Opilá policistka, která zaklekla před nočním klubem mladou dívku, vyvázla bez trestu. Čeká se na inspekci
-
Úmrtí kutnohorského vůdce sekty se vrací před soud. Znalci dokončili revizní posudek obžalovaných
-
Biřmovaný komunista Fico dráždí křesťanské demokraty. Láká je i na boj proti ‚superpotratům‘
-
‚Transfuze v poslední chvíli.‘ Analytik o záchraně Ukrajiny muniční pomocí ze Západu