Pardubickému dopravnímu podniku chybí řidiči. Nepřilákal je ani náborový příspěvek

25. červenec 2019

Dopravní podniky se potýkají s nedostatkem řidičů. Jen ten pardubický by jich potřeboval 20 navíc. Nábor by teď ale mohl být jednodušší. Pravidla pro získání řidičského oprávnění na trolejbus už totiž nejsou tak přísná.

Ideální stav je zhruba 210 řidičů, ať už trolejbusů nebo autobusů. Aktuálně je jich v Pardubicích asi 190, což zvyšuje nároky na zaměstnance. Přesčasy, víc služeb o svátcích a víkendech. I z tohoto důvodu se dopravní podniky snaží nové řidiče získat, aby ulevili těm současným. Tato situace ale není jen v Pardubicích, s nedostatkem řidičů se potýkají prý všechny dopravní podniky v republice.

Od 1. července platí novela drážního zákona a získání řidičského průkazu na trolejbus by teď mělo být jednodušší.

Autobus a trolejbus sice vypadají na první pohled podobně, mají i podobnou kapacitu a jezdí po stejných trasách, ale autobus je klasické silniční vozidlo, trolejbus už spadá do kategorie drážních. Kvůli tomu museli řidiči trolejbusů podstupovat podobné testy jako strojvůdci vlaků. Přísnější byly hlavně kontroly zraku na barvocit.

Stejné oprávnění, jiná pravidla

„Nelogické je, že řidič autobusu městské hromadné dopravy takovou zdravotní prohlídku nepotřebuje a řidič trolejbusu, byť má stejné oprávnění a jenom z titulu, že je to drážní vozidlo, tu povinnost má. To nám dělalo problémy při náboru nových řidičů, museli absolvovat všechny zdravotní prohlídky,“ vysvětluje ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

V MHD to občas zajiskří. Co vadí řidičům, a co cestujícím?

Náměstí Republiky, zastávka MHD v Pardubicích

Vztah mezi řidičem a cestujícím v dopravním prostředku občas není bezkonfliktní. Máslo na hlavě mají jak řidiči MHD, tak cestující. A často i ostatní účastníci silničního provozu. Představte si situaci, že například cyklista vjede náhle přímo před autobus. Řidič musí okamžitě zareagovat, lidé v autobuse se kácí a klidná atmosféra je pryč.

Změna drážního zákona by mohla pomoci k získání nových řidičů. Dopravní podniky se je snaží přilákat různými způsoby. Často si je navzájem přetahují, ale i tak jich je pořád málo. Příliš nepomáhají ani náborové příspěvky, říká Tomáš Pelikán.

„Situace je o to složitější, že na trhu práce lidé nejsou. Snažíme se je různými způsoby motivovat, aby k nám přišli. V současné době máme čtyřicetitisícový příspěvek, ale jsou města, například Brno, kde je náborový příspěvek sto tisíc korun a stejně to nefunguje,“ uzavírá Pelikán.

Některé dopravní podniky navíc nabízejí i možnost autoškoly. To znamená, že uchazeč nedostane náborový příspěvek, ale dopravní podnik ho zaučí a pomůže mu získat potřebná oprávnění i profesní řidičský průkaz.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio

Související