Pardubickému dopravnímu podniku loni ubyly tisíce cestujících, někteří se už nevrátí
Pardubický dopravní podnik přišel v době koronaviru o tisíce cestujících. Covidová situace se už sice zlepšila, cestujících je ale pořád méně než v roce 2019. A to i přesto, že se do městské dopravy se vrátili školáci a jízdní řády se zase vrátily do normálu.
„Před pandemií jezdilo více lidí a teď je menší počet cestujících,“ říká řidič Pavel Bíško, který jezdí na všech linkách. Rozdíl podle něj na jednotlivých linkách není velký. „Je to všude stejné. Přijde mi, že mimo špičku je menší počet cestujících. Dá se odhadnout i věkové složení, jezdí s námi především senioři a studenti.“
V roce 2019 cestovalo hromadnou dopravou 33 milionů lidí, loni to bylo o skoro 17 milionů méně a úbytek potvrzuje i ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán. „V roce 2019 jsme měli v podstatě rekordní rok, kdy narostl počet přepravených cestujících skoro o deset procent. Samozřejmě rok 2020 dopadl úplně jinak.“
Čtěte také
Návrat do vozů MHD je velmi pozvolný a ne všichni lidé, kteří dříve byli zvyklí jezdit hromadnou dopravou se do trolejbusů a autobusů vrátili, vysvětluje Pelikán. „Změna chování cestujících po tak dlouhém čase je znát. Když si vezmu rok zpátky, prázdniny roku 2020, kdy po prvním lockdownu který byl relativně krátký, se lidé vrátili do městské hromadné dopravy v podstatě v nezměněném počtu, tak po roce je situace úplně jiná. My jsme ještě v dubnu měli ta čísla někde na 65 procentech stavu roku 2019. Květen bude o něco lepší, ale pořád nám třetina cestujících chybí.“
MHD nahradila kola
Podle ředitele dopravního podniku není jisté, zda se cestující do vozů hromadné dopravy vůbec vrátí. „Hlavně ty dlouhočasové jízdenky, které jsou na půl roku nebo na rok, tak lidé zvažují, zda si je pořídit, protože co bude za rok dneska nikdo neví.“
Dalším důvodem úbytku cestujících je i to, že někteří lidé daleko víc využívají jiné druhy dopravy, například kola nebo koloběžky. „Je to vidět i ve městě. I kvůli té dopravní situaci která je, jezdí více lidí auty, využívají sdílené koloběžky, kola, svoje kola, někteří chodí pěšky. Bude zajímavé, která skupina cestujících se vrátí do veřejné dopravy a která ne.“
Pardubický dopravní podnik vyčíslil ztráty na tržbách v loňském roce na 33 milionů korun. Jeden milion korun zaplatil za dezinfekci vozidel.
Související
-
Sdílená kola zřejmě bez minut zdarma. Pardubice odmítly přispět na provoz Nextbike
Pardubická radnice nedá firmě Nextbike dotaci na provoz sdílených kol. Společnost žádala o 1,5 milionu korun, aby mohlo být půjčení kola prvních 15 minut zadarmo.
-
Tento týden začne oprava nadjezdu Kyjevská v Pardubicích. Na devět měsíců výrazně omezí dopravu
Oprava nadjezdu v Kyjevské ulici v Pardubicích začne v neděli a na tři čtvrtě roku výrazně zkomplikuje dopravu. Most totiž bude celou dobu oprav uzavřený.
-
Na virus jdou s fukarem. Hasiči v Pardubicích zavedli noční dezinfekční směny
Pardubičtí dobrovolní hasiči se včera večer oblékli do ochranných obleků, naložili do zásahového vozu barely s dezinfekcí a vyjeli čistit zastávky hromadné dopravy.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Hasiči zasahují u výbuchu restaurace v Mostě. Zemřelo šest lidí, dalších osm utrpělo zranění
-
Přes dva útoky denně. Úřady práce posilují ochranu zaměstnanců, cvičí s policií a shání ostrahu
-
OVĚŘOVNA: Tolik peněz dostává Eva Pavlová, tvrdí řetězový e-mail. Informace však nejsou pravdivé
-
Putinova představa o ,tradiční roli’ versus potřeba nahradit ztráty z Ukrajiny. Ruská armáda nabírá ženy