Svatopluk Václav Vobejda píše pověsti v Jedové chýši
Pověsti z Proseče a okolí miloval už jako malý chlapec, když mu je vyprávěl jeho dědeček. Dnes jich má Svatopluk Václav Vobejda plnou knihu, kterou chystá k vydání. Napsal ji na tajemném místě uprostřed lesů svého rodného kraje.
Sběratel pověstí a spisovatel Svatopluk Václav Vobejda ale nepátrá pouze ve starých kronikách. Příběhy nachází častokrát přímo na místech v okolí Proseče, kam se velice rád vydává. Třeba v podobě neobvyklého seskupení stromů, velkého množství kamenů nebo zvláštního názvu v mapách. A že jich na Prosečsku je! Třeba Kancovina, Na miláčku, U Salavy apod. Po jejich původu pak pátrá nejen v historických knihách, velkým zdrojem jsou především místní obyvatelé. A tak dojde Vobejda často k zajímavým objevům.
Kruh divoženek a Vraní mlýn
Jednou ze známých pověstí z Prosečska je ta o kruhu divoženek. Místu na mýtině, kde po desítky let zůstával každé jaro z neznámého důvodu prázdný pruh bez trávy. Říkalo se, že je to proto, že tam tančí divoženky. Svatopluk Václav Vobejda přišel ale s jednoduchým vysvětlením. Může za to nějaký druh hub, který roste do kruhu, a kterým se tak podařilo vytlačit travní porost. Také vyvrátil původní vysvětlení názvu Vraní mlýn. Nebylo to proto, že se tam slétaly vrány, ale podle jména mlynáře Vranického.
Takových zajímavých poznatků má Svatopluk Václav Vobejda řadu a další odhalení v plánu. A tak stále a velmi rád prochází malebnou přírodou v okolí Proseče se starou mapou a poznámkami o místech, která navštíví. Ty pak sepisuje v prosečské tzv. Jedové chýši. Jde o lesní stavbu plnou inspirace, kde se po desítky let scházeli malíři, písmáci či jiní umělci a pak také trampové. A právě historie této stavby, je příběhem, kterým svoji knihu bájí a pověstí z Prosečska Svatopluk Václav Vobejda otvírá.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.