Triatlon na vedlejší kolej. Nejlepší český závodník chce být strojvůdcem
Když se dostal mezi top sportovce, zjistil, že tenhle svět není pro něj. Vyslyšel hlas svého srdce a míří do mašiny. Možná už příští rok vás Radim Grebík na železnici sveze.
„Líbí se mi systém, propracovanost. Myslím si, že železnice má svůj řád, i když to tak občas nevypadá. Je tam ta služba veřejnosti. Baví mě provoz a to, že každý den vidíte výsledky své práce. Dopravujete lidi bezpečně do jejich cíle,“ vysvětluje.
Vzdal se i olympiády
Grebík zůstává aktivním triatlonistou, ale už ne vrcholovým. „Chtěl bych se pravidelně účastnit závodů Českého poháru i dalších tlonů jako aquatlon nebo terénní triatlon. Měl jsem obavy, jak to triatlonová komunita přijme. Ve výsledku snad nikdo vůči mně vyloženě negativní reakci neměl. Patříme k menším sportům, je to u nás velmi přátelské. Navzájem se známe a dokážeme si pomoct.“
K samotnému triatlonu se talentovaný závodník dostal v podstatě náhodou. „Bylo to v roce 2017, kdy jsem se chtěl znovu podívat na Olympiádu dětí a mládeže. Na plavání jsem už ale byl moc starý. Zbýval jachting a triatlon. Protože jsem o jachtingu neměl ani páru, zvolil jsem triatlon, který mi byl díky těm třem disciplínám o dost bližší.“ Snahu o olympiádu dospělých teď kvůli svému rozhodnutí taky vzdal.
Triatlon představuje kombinaci plavání, jízdy na kole a běhu. „Mojí nejoblíbenější disciplínou bylo kolo. Běh mi šel podle výsledků nejlíp, ale taky jsem na něm musel nejvíc pracovat. Triatlon představuje takový neustálý balanc mezi třemi disciplínami. Jakmile začne člověk víc pracovat na jedné, tak je to víc poznat na těch zbývajících dvou. Navíc musíte trénovat sílu anebo čtvrtou disciplínu, což jsou depa.“
Do lokomotivy cesta klikatá
Při setkání s nejlepšími sportovci si Radim Grebík uvědomil, že přemýšlejí trochu jinak. „Mají hlavu nastavenou na výkon, neustálé sebezlepšování. Já už veškerou pozornost směřuju ke zkouškám a ke studiu na dopravní fakultě pardubické univerzity. Studuju ji dálkově.“ Přesto s čistou hlavou a už jako železničář si nedávno na světovém poháru v Itálii vylepšil osobní rekord.
A co člověk musí absolvovat, když chce dělat strojvůdce? „Projdete výběrovým řízením, psychotesty, zdravotní způsobilostí. Když uspějete u pilotních prohlídek, následuje dílenský, vozmistrovský výcvik a asi dva měsíce kurzů a teorie ve středisku v České Třebové. V nejbližších měsících bych už měl mít hotové zkoušky a být připravený na samostatné vození cestujících.“
Mladý strojvůdce by měl zatím jezdit lokálky na Moravě, kde bydlí. „Je tam postupný vývoj. Jsme v motorové trakci a postupně se přechází na elektrickou, kde se může člověk dostat i do zahraničí.“
Související
-
Dopravní fakultu v Pardubicích dál vede stejný muž. Vyhrál virtuální volby
Libor Švadlenka zůstává u kormidla na další čtyři roky. Staronovou funkci mu ale komplikuje pandemie. I Univerzita Pardubice má k plnému fungování daleko.
-
Unikátní železniční muzeum přímo v kanceláři přednosty
Jiří Rokos pracuje celý svůj život na dráze. Ať už jako zámečník, průvodčí nebo vlakvedoucí. Navíc veškerý svůj volný čas věnuje budování železničního muzea.
-
Crossfiťačka se zrodila z peciválky. V oplácaných křivkách jí nebylo dobře
Dnes je to žena, kterou nudí sedět a nic nedělat. Radost jí udělá jenom aktivní pohyb. Vůbec byste do ní neřekli, že před lety holdovala rychlému občerstvení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.