V části Pardubického kraje by mohly jezdit mikrobusy na objednávku

Cestování mikrobusem na objednávku samozřejmě není určené na velké vzdálenosti
Už v září by v části Pardubického kraje mohly vyjet mikrobusy, které si budou objednávat samotní cestující. Poptávková doprava už na některých místech Česka funguje. Na podzim by mohl začít pilotní provoz i na východě Čech.
Cestující si vozidla budou moct přivolat pomocí mobilní aplikace skoro až k domu. Jezdit by měly v místech, kde není kvůli nízké obsazenosti efektivní vypravovat klasické linkové spoje.
Čtěte také
„Nemůžeme jezdit každou půl hodinu nebo hodinu, jedeme ráno a pak jedeme až za dvě hodiny, tak mezitím bychom vsadili do toho hluchého sedla tuto linku,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš z ODS, proč se kraj rozhodl mikrobusy na poptávku využít.
Mikrobus se bude pohybovat po vymezeném území víceméně libovolně. Jeho trasu řídí umělá inteligence, respektive velmi složitý algoritmus, říká Dominik Janík ze start-upu Citya: „Počítá v reálném čase obrovské množství požadavků, možností a kombinuje tu optimální trasu, aby posbíral co nejvíce lidí do jednoho vozidla a splnil požadavky všech v podobném čase a v podobném směru,“ říká Dominik Janík ze start-upu Citya.
Hledá se vhodná lokalita
Aktuálně vzniká analýza dopravních potřeb v regionu. Na jejím základě se pak určí vhodná lokalita v Pardubickém kraji, kde by mohly mikrobusy v pilotním provozu fungovat.
„Až nám tuto lokalitu oni předloží, tak my objednáme tento způsob dopravy a budeme se pomalu snažit toto tady aplikovat. Neříkám, že to bude hned fungovat, že to bude super. Když je něco nového, tak se to musí vyzkoušet. Pokud to bude fungovat, tak to přispěje našim občanům i dopravcům,“ říká náměstek Michal Kortyš.
Cestování mikrobusem na objednávku samozřejmě není určené na velké vzdálenosti, ale hlavně na kratší trasy, kde se nevyplatí kvůli pár cestujícím vypravovat klasický linkový autobus.
Pardubický kraj nebude prvním místem, kde tato služba funguje. Start-up už má zkušenosti s provozem z Říčan u Prahy. „Propojujeme osm obcí a většina chování cestujících je, že právě z těchto lokálních obcí kolem města Říčan používají tuto službu, aby se dostali k lékařům, na úřady, případně na vlakové nádraží do Prahy. Už dneska vidíme, že ta služba je po roce velmi žádaná. Typicky tam dosahujeme 40 až 60 jízd denně jedním vozidlem,“ dodává Dominik Janík.
Až bude hotová dopravní analýza, začne ve vybrané lokalitě pilotní provoz. Pokud se služba osvědčí, mohla by se rozšířit na více míst v kraji.
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Prosperitu ve členství v NATO a EU nevidím. U záruky bezpečnosti si také nejsem jist, říká poslanec Kobza
-
Rusko a Ukrajina zahájí okamžitě jednání o konci války, prohlásil Trump po telefonátu s Putinem
-
Češi porazili Německo 5:0 a jsou zpět v čele skupiny. Dvěma góly se blýskl Flek, zářili i Pastrňák s Nečasem
-
‚Matka nás zachránila tím, že se nás zřekla.‘ Vzpomínky účastnic pochodu Němců z Brna