Václav Polák kormidluje Arnošta 19 let

Jedu dobře, jedu dobře, jedu do břehu
Jedu dobře, jedu dobře, jedu do břehu

Kapitán Polák je na vodě od roku 1977. Jezdil na zahraniční plavbě a později na chvaletické relaci, kdy proti proudu Labe přivážel uhlí do elektrárny. V roce 1995 chvaletická elektrárna od říční dopravy upustila, nejeden kapitán tenkrát zůstal bez práce. Někteří odešli do zahraničí, jiní zůstali v českých vodách. Kapitán Václav Polák zakotvil v pardubickém přístavišti.

Výletní a restaurační loď Arnošt z Pardubic je oblíbená turistická atrakce s pravidelným jízdním řádem i mimořádnými plavbami, při kterých lze shlédnou kouzelnickou show, ochutnat vína, nebo razit mince. Kapitán Polák kormidluje Arnošta už 19. sezónu, podle pevného jízdního řádu vždy od dubna do října, pokud se prodá aspoň 15 plavebních lístků. „Jezdíme buď po proudu do Srnojed,“ říká kapitán, “nebo proti proudu do Brozan a do Kunětic. Tam je molo, kde si můžou lidi vystoupit, nebo naopak přistoupit.“

Labe je v úseku nad zdymadlem až k soutoku s řekou Loučnou poměrně živé. Především díky loděnici Arosa se po hladině pohybuje mnoho sportovců a to nejen na kanojích a kajacích, ale také stále častěji na paddleboardech, nad soutokem Labe s Chrudimkou trénují také dračí lodě. Ti všichni se musí na řeku vejít spolu s Arnoštem. „Nejhorší je, když mají na uších sluchátka,“ stěžuje si kapitán, „sedí ke mně zády a nevidí mě. To se pak můžu utroubit, abychom se nepotkali.“

Mohlo by být na Labi ještě živěji

To, že je Labe živé, si kapitán Polák pochvaluje. „Však my se sem vejdeme,“ říká a přitom mluví o splavnění Labe a sporném úseku v okolí Přelouče, „ten pohyb na Labi by pak byl úplně jiný, obrovsky by to zvedlo i turistiku, vždyť teď je poslední marína v Týnci nad Labem, přitom jsou tu postavené plavební komory, které se jen minimálně využívají.“

Kapitán Polák ve zpětném zrcátku Arnošta

Kapitána výletní lodi si v sezóně nemůže vzít dovolenou, jezdí se denně, od rána do večera. A na loď chodí i mimosezónu, kdy je potřeba ji udržovat, přestože nevyplouvá a kotví u břehu. Poslední velká oprava Arnošta proběhla v roce 2012 a za tři roky půjde zase na břeh, na důkladnou rentgenovou kontrolu. Arnoštovi i kapitánu Polákovi přejeme, ať všechno dobře dopadne a ať se společně vrátí na labskou hladinu. Ahoj!

 

Spustit audio

Související