Vlaky mezi Pardubicemi a Hradcem příští rok díky novému zabezpečení zrychlí až na 160 km/h
Na trati z Pardubic do Hradce Králové začnou od března příštího roku jezdit vlaky až 160 kilometrů v hodině. Spojení mezi krajskými městy se tak o několik minut zrychlí. Umožní to evropský zabezpečovací systém, který Správa železnic hodlá v té době spustit. Provoz také bude bezpečnější.
„Je to velmi významná trať především pro osobní přepravu. Rychlost přepravy z centra jednoho města do druhého centra města bude dlouho nepřekonatelná, a věřím, že lidé proto budou volit vlakovou dopravu,“ řekl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.
Sloupy se signálem GSM-R
Trať je dvoukolejná z Pardubic do Opatovic nad Labem, Správa železnic tam dvě koleje postavila postupně, zbývá dokončit úsek do Hradce Králové, dodal. Zavedení ETCS předchází dokončení digitálního rádiového systému GSM-R, který je teď nově na celé trati z Pardubic do Jaroměře a také do Praskačky.
Čtěte také
Je obdobou mobilní sítě a používá se pro přenos signálu. Práce na něm trvaly zhruba dva roky. Na trati je deset stanic s technologiemi a betonové stožáry s anténními systémy. Stožáry jsou rozmístěné v rozpětí tří až sedm kilometrů podle složitosti terénu. Komunikace mezi vlaky a dispečinkem je také vedena bezdrátově.
„Dřív se používal analogový systém. Strojvedoucí musel vše ručně přepínat. GSM-R činnosti dělá automaticky. Když se strojvedoucí potřebuje dovolat na konkrétního výpravčího, zmáčkne díky novému systému jedno stejné tlačítko, a ten ho přepojí vždy na správné místo,“ řekl ředitel dodavatelské společnosti Kontron Transportation Petr Vítek.
Rádiový komunikační systém mezi dispečerem a vlaky Správě železnic umožní instalaci ETCS. Jeho zavádění po Česku požaduje EU. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. „Na evropském zabezpečovacím systému již pracujeme, abychom ho mohli v březnu 2025 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové uvést do provozu,“ řekl Hofhanzl.
Cesta se zkrátí o několik minut
Systém ETCS umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Teď tam vlaky jezdí maximálně 100 až 120kilometrovou rychlostí. „Řádově se cesta do Hradce Králové zkrátí o jednotky minut,“ řekl Hofhanzl.
Systém ETCS by měl zajistit bezpečnější vlakový provoz. Nyní může dispečer pomocí systému GSM-R dát pokyn nebo signál strojvedoucímu, že se například něco děje na trati. Systém ETCS už sám může automaticky vlak zastavit v případě, že strojvedoucí udělá chybu. Díky tomu se například zabrání srážce vlaků, dodal Hofhanzl.
Digitální rádiový systém GSM-R stál 243 milionů korun bez DPH a Evropská unie na něj přispěla 85 procent. Systém ETCS přijde přibližně také na čtvrt miliardy korun.
Související
-
Trať z Pardubic na Hradec bude dva měsíce zavřená. Po novém mostě se pojede v prosinci
Přes Labe v Pardubicích už se klene nový železniční most. Oproti původnímu bude dvoukolejný. Na dokončení mají dělníci už jen necelé čtyři měsíce.
-
Zbytečná nebo potřebná? Obnovená zastávka Pohřebačka na trase...
Lidé mohou ode dneška využívat další zastávku na trati z Pardubic do Hradce Králové, obnovená stanice Opatovice - Pohřebačka je ale podle některých zbytečná.
-
V Pardubicích v době nehody nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. Analyzujeme to, říká ministr
Při srážce vlaků v Pardubicích nefungovalo žádné zabezpečovací zařízení. Na zrekonstruované trati se totiž počítá s novým ETCS, to ale ještě není v provozu.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Na dotyk měkký, v puse hedvábný, tvrdila pekárna o toastech Penam. Přinášíme 5 milníků dotační kauzy
-
Slováky horor nebaví, míní satirik. Rok Fica prý může být ponaučením pro Česko
-
Z lékáren zmizel framykoin. Výpadek antibiotické masti řeší někteří lékárníci vlastní výrobou
-
Povolební dění v Gruzii zapadá do zájmů Ruska. Na revoluci v zemi ale není nálada, míní odborník