Východočeské muzeum opatruje vzácnou bibli. Daroval ji mlynář
Bible pražská patří k nejvzácnějším knižním památkám v Česku. Jde o první tisk staročeského překladu bible z 15. století. Až se brány pardubického muzea zase otevřou, můžete si originál prohlédnout.
Vzácnou Bibli pražskou Východočeské muzeum v Pardubicích vystavuje v expozici s názvem Věci vyprávějí, která je věnovaná 140. výročí založení muzea. Bible se do sbírek dostala hned v prvních letech jeho existence. V roce 1883 bibli muzeu věnoval výrovský mlynář Jan Macháček.
Bible pražská byla vytištěna v roce 1488. Jedná se o vůbec první tisk staročeského překladu bible (tzv. čtvrté redakce). Kniha má 612 stran, text je vytištěný na ručním papíru. V bibli, která má opravovanou celokoženou vazbu, samozřejmě nechybí iluminace, některé iniciály jsou zlacené. Velmi zajímavé jsou také osobní poznámky uvnitř knihy, bibli se předaly desítky generací.
Kdo byli první majitelé?
Dodnes nevíme, kdo Pražskou bibli vytiskl. „Vytištěna byla na Starém Městě pražském, ale jméno tiskaře skutečně neznáme,“ vysvětluje historik Východočeského muzea v Pardubicích Ladislav Nekvapil. „V odborné literatuře se proto tato osoba uvádí jako Tiskař Pražské bible. Známe ale jména těch, kteří si bibli nechali pořídit.“
Bible vznikla na přání a za peníze pražských měšťanů. „Byli to Jan Pytlík, Severin Kramář, Jan Bílý od Čápů a Matěj od Bílého Lva. V té době bylo obvyklé, že se na tisku vzácných knih podílela určitá komunita. Ostatně to platí také v případě o něco mladší Bible benátské, kterou návštěvníci v naší expozici také uvidí. Výstava Věci vyprávějí je prodloužena do konce roku 2021,“ dodává Ladislav Nekvapil.
Jak se kniha dostala do východních Čech, to stále zůstává otázkou. Každopádně posledním majitelem Bible pražské byl výrovský mlynář Jan Macháček. Jak dlouho se bible v jeho rodině předávala jako rodinné stříbro, spíše možná jako rodinné zlato, je ale také nejisté. Výrovský mlýn se nachází v katastru obce Břehy u Přelouče a má velmi dlouhou historii. Mlýn založil už v roce 1513 Vilém z Pernštejna, a přestože několikrát vyhořel, mouka se v něm mlela až do poloviny 20. století.
Rodina Macháčkových byla bohatá. Kromě mlynářského řemesla a pily vedla také vlastní hostinec, nabízela ubytování i prodej vína. Předpokládáme, že bible původně patřila k přísně střeženému rodinnému majetku, který se na venkově dědil z generace na generaci. „V muzeu máme několik exemplářů biblí a náboženských tisků, které pocházejí z rodin mlynářů, což vyvolává otázku, jestli toto prostředí bylo nějakým způsobem bohaté na rodinné dědictví,“ dodává Nekvapil.
Je zajímavé sledovat osudy starých biblí, ať už v měšťanském nebo venkovském prostředí. „Bible patřila od pozdního středověku a zejména potom v raném novověku k velice důležitému rodinnému dědictví, jak v katolických, tak zejména v nekatolických vrstvách obyvatelstva. Pro nekatolíky to byla v podstatě jediná možnost uchování víry a také jediný přístup ke vzdělání ve víře v době perzekuce nekatolíků. Bible byla součástí životů celých rodin, lidé si do ní často ručně zaznamenávali církevní svátky, data výroční trhů, stejně jako narození a úmrtí. Díky tomu někdy dokážeme identifikovat původní majitele a zčásti nahlédnout do jejich života,“ uzavírá historik Ladislav Nekvapil.
Související
-
Největším pokladem litomyšlského muzea je historický zpěvník
Měšťané Litomyšle byli na svůj graduál náležitě pyšní. Vždyť ručně psaný a vyzdobený zpěvník, který si pořídili v roce 1563, patřil k nejkrásnějším v zemi.
-
Kde vystrčil růžky náš nejslavnější čert?
Je to největší rukopisná kniha světa. Nevíme ale, kdo ji napsal a s jistotou ani to, kde přesně vznikla. Codex gigas, známá Ďáblova bible, ale dodnes fascinuje svět...
-
Nejstarší český akt je pardubická Štěstěna, okouzluje téměř 500 let
Lidé ke svému životu potřebují štěstí. A dobře to věděli i Pernštejnové, stejně jako si to, že štěstí může být proměnlivé a má mnoho podob.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.