Zákon na nakupování přes internet pamatuje. Prověřený e-shop si ale musí každý najít sám
Nakupování online je dnes zcela běžné. Ne všichni ale přesně vědí, kdy a za jakých podmínek mohou zboží zakoupené přes internet vrátit.
Podle pardubické právničky Anny Frantalové jsou dnes lidé nakupující přes internet poměrně dobře chráněni zákonem. „Je to proto, že není možné si zboží tzv. omakat. Proto zákon pamatuje na to, aby zákazník v případě nespokojenosti mohl zboží vrátit,“ říká právnička a upřesňuje:
„Zákazník má právo odstoupit od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě. Má tedy celých 14 dnů na to, aby sdělil e-shopu, že odstupuje od smlouvy a odeslal zboží zpět. Přitom toto zboží nemusí příjemce do uvedené doby přijmout. Stačí, když je poslané. E-shop má pak zase čtrnáct dnů na to, aby vrátil peníze,“ vysvětluje Frantalová a radí například oblečení vracet pro jistotu s původní cedulkou v původním obalu.
Pozor na zahraniční e-shopy
Podmínky nákupu a prodeje na internetu jsou jasné, přesto může dojít ke komplikacím a zákazníci se peněz za nevyhovující výrobky nemusejí dočkat. Chyba bývá v tom, že si zákazník obchod dostatečně neprověří.
„Dávejte si pozor na to, kde věci kupujete. Na sociálních sítích mohou ty e-shopy vypadat dobře, ale vždy se podívejte, kdo společnost, která obchod provozuje, vlastní. Podle zákona by to mělo být v zápatí internetových stránek.
A pokud je to zahraniční společnost, vezměte na vědomí, že domáhat se něčeho v zahraničí je obtížnější a nákladnější. A nejedná se jen o zámořské země. I v případě evropských zemí, snad s výjimkou Slovenska, může dojít ke komplikacím. Sledujte také recenze na zboží, které by měly být vždy aktuální, nikoliv staré pět let, a podobně.
Certifikované obaly netrhejte
Člověk, který nakupuje na internetu, je sice poměrně dobře chráněný zákonem, ale pozor na zboží v certifikovaném obalu. Mohou to být například počítačové hry nebo software. Pokud je u těchto výrobků bezpečnostní certifikace znehodnocena, není možné zboží vrátit. Podobně to je u zboží na míru. Pokud si objednáte hodinky na míru s vlastním monogramem, není možné chtít peníze zpátky,“ upozorňuje právnička.
Do módy se opět vrací tzv. navolávání zákazníků. Jaké tady platí zásady? A jak je to u reklamací? Poslechněte si v záznamu pořadu.
Související
-
Třetina Čechů někdy nakupuje v Číně, clo a DPH mohou nákup prodražit
Z nakupování v Číně přes internet se stal standard dnešní doby. Lidé objednávají vše od elektroniky, přes oblečení až po drobné zboží.
-
E-shop není půjčovna. Na vrácení zboží do 14 dnů ale máte nárok
Obyčejné nakupování ať už v kamenných obchodech, nebo přes internet, se nám může někdy nepěkně zkomplikovat. Jaká práva máme jako spotřebitelé třeba při reklamaci, ...
-
Nakupujete po internetu? Kryjte si záda
Nákupy po internetu jsou možná pohodlné, ale v mnoha směrech i dost riskantní. Co dělat, když doručené zboží zklame naše představy nebo má vady? O tom jsme si v roz...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.