Zašoupněte šuplík a nastavte si aktivní sed, radí fitness trenér Jiří Zadina

23. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mladá žena pracuje na počítači

Někteří z nás denně prosedí deset a více hodin. Tělo tím trpí. Strnulá a nesprávná pozice po mnoho hodin působí negativně na krční a bederní páteř, ruce, oči i oběhovou soustavu.

„Chodí k nám lidé, kteří trpí civilizačními chorobami, jako jsou onemocnění srdce, cukrovka, obezita, vysoký krevní tlak. A my se jim snažíme pomoct správným nastavením celého těla a cvičením,“ vysvětluje fitness trenér Jiří Zadina.   

Měňte polohu každou hodinu

Hlavní je dělat si během pracovního dne krátké přestávky, a to nejlépe každou hodinu a pravidelně se hýbat. Platí to v případě jak sedavého zaměstnání, tak pracovního vytížení, které vyžaduje naopak stání. Tělo, které je ve strnulé pozici, potřebuje pohybovou kompenzaci.

Ideální je procvičit nejvíce zatěžované partie jako jsou mezilopatkové svaly, krční páteř, předloktí s prsty, ramena a také spodní polovinu těla. Na nohy se většinou úplně zapomíná. A stěžejní je posílit střed těla, který je oporou pro naši páteř. K tomu se přidává také procvičení přetíženého zraku spolu s dechovými cvičeními na uvolnění stresu.

Muž sedí na gymnastickém balonu a pracuje na počítači

Těžká hlava = bolesti krční páteře

Bolesti a problémy s krční páteří jsou způsobeny mimo jiné nevhodnou polohou hlavy při sedavém zaměstnání nebo i v běžném životě.

„Naše předkloněná hlava váží vinou gravitace až 27kilogramů! Je důležité mít správně “zašoupnutý šuplík“, tzn. nevystrkovat bradu dopředu, ale zatlačit ji dozadu. Máte nastavenou polohu hlavy tak, aby byla v prodloužení páteře a co nejvíce vytažená nahoru. Ramena by měla být zasazená co nejvíce dolů tak jako v aktivním sedu,“ radí trenér.

Nezapomínejte na aktivní sed

Správný sed jde dobře natrénovat. Posaďte se doprostřed židle, neopírejte se ani o opěradlo židle, ani o hranu stolu. Vybalancujte střed, narovnejte záda, chodidla musí být opřená o zem - špičky i paty. Ramena tlačte dozadu a dolů. Zatlačte šuplík, tzn. bradu posuňte dozadu. A tento sed si hlídejte.

Dalšími velice zatěžovanými částmi těla jsou oči. Jak si je procvičit? Uslyšíte v záznamu pořadu.

Spustit audio

Související