Dělníci bourají podpěry. Nový most v Pardubicích už nesou pouze lana

17. červen 2025 09:10

Největší audioportál na českém internetu

Demolice dočasných betonových podpěr lanového mostu na Labi v Pardubicích | Foto: Josef Vostárek, ČTK

Budoucí nejdelší lanový most v Česku, který vede přes Labe v Pardubicích, už je zavěšený. Stavbu sleduje Šárka Rusnáková

Lanový most přes Labe v Pardubicích už drží sám - jen na ocelových lanech. Stavbaři proto začali odstraňovat dvě provizorní opory, které doteď konstrukci držely. Stojí přímo ve vodě a jejich likvidace zabere několik týdnů. Přemostění bude součástí severovýchodního obchvatu města a po dokončení se stane nejdelším lanovým mostem v Česku.

„Během jarních měsíců se nám povedlo dokončit kompletní nosný systém mostu a v současné době odstraňujeme provizorní podepření z koryta čeky Labe,“ říká Stanislav Král z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic o lanovém mostu přes Labe – vůbec největším svého druhu v Česku.

Konstrukce je už plně samonosná, a tak stavební firma začala odstraňovat dočasné podpěry, které dosud stály ve vodě. Nebude to ale jednoduché, upozorňuje mostní expert z firmy Hochtief Petr Vítek.

Rozbourat stovky tun betonu

„Ta podpora se skládá ze základu, z něj vychází dva dříky směrem nahoru k mostu, jsou betonové stejně jako základ. Ke dnu labe jdou od základu ocelové piloty. Základ sám o sobě je poměrně masivní, je to asi 200 tun betonu a ukázalo se, že nejvhodnějším řešením je rozbíjení pomocí impaktorů a suť nakládat do pontonu.“

Ze dna řeky pak bude ještě nutné autogenem odřezat ocelové piloty. Práce na odstranění obou podpěr potrvají zhruba šest týdnů. . Práce na odstranění obou podpěr potrvají asi šest týdnů. Most, který váží celkem 10 tisíc tun, už podpěry nepotřebuje – lana ho drží už přibližně dva měsíce.

„Od té doby funguje v definitivním statickém systému a my si tady můžeme úplně v klidu ty dočasné podpory demolovat,” popsal Vítek.

Asfalt do konce prázdnin

Následně stavbaře čekají už jen závěrečné práce -  dodává zástupce Ředitelství silnic a dálnic Stanislav Král. „Během měsíce nebo měsíce a půl bychom měli dokončenou betonáž monolitických říms, následně bude probíhat izolačních systémů mostu a pokládka litého asfaltu. To by mělo být hotovo do konce prázdnin a v říjnu bude zhotoveno příslušenství mostu.“

V listopadu přijdou na řadu zátěžové zkoušky. Do provozu by měl být most uveden 5. prosince společně se zbytkem severovýchodního obchvatu.

Mohlo by vás zajímat