Dělníci bourají podpěry. Nový most v Pardubicích už nesou pouze lana
Lanový most přes Labe v Pardubicích už drží sám - jen na ocelových lanech. Stavbaři proto začali odstraňovat dvě provizorní opory, které doteď konstrukci držely. Stojí přímo ve vodě a jejich likvidace zabere několik týdnů. Přemostění bude součástí severovýchodního obchvatu města a po dokončení se stane nejdelším lanovým mostem v Česku.
„Během jarních měsíců se nám povedlo dokončit kompletní nosný systém mostu a v současné době odstraňujeme provizorní podepření z koryta čeky Labe,“ říká Stanislav Král z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic o lanovém mostu přes Labe – vůbec největším svého druhu v Česku.
Konstrukce je už plně samonosná, a tak stavební firma začala odstraňovat dočasné podpěry, které dosud stály ve vodě. Nebude to ale jednoduché, upozorňuje mostní expert z firmy Hochtief Petr Vítek.
Rozbourat stovky tun betonu
„Ta podpora se skládá ze základu, z něj vychází dva dříky směrem nahoru k mostu, jsou betonové stejně jako základ. Ke dnu labe jdou od základu ocelové piloty. Základ sám o sobě je poměrně masivní, je to asi 200 tun betonu a ukázalo se, že nejvhodnějším řešením je rozbíjení pomocí impaktorů a suť nakládat do pontonu.“
Ze dna řeky pak bude ještě nutné autogenem odřezat ocelové piloty. Práce na odstranění obou podpěr potrvají zhruba šest týdnů. . Práce na odstranění obou podpěr potrvají asi šest týdnů. Most, který váží celkem 10 tisíc tun, už podpěry nepotřebuje – lana ho drží už přibližně dva měsíce.
„Od té doby funguje v definitivním statickém systému a my si tady můžeme úplně v klidu ty dočasné podpory demolovat,” popsal Vítek.
Asfalt do konce prázdnin
Následně stavbaře čekají už jen závěrečné práce - dodává zástupce Ředitelství silnic a dálnic Stanislav Král. „Během měsíce nebo měsíce a půl bychom měli dokončenou betonáž monolitických říms, následně bude probíhat izolačních systémů mostu a pokládka litého asfaltu. To by mělo být hotovo do konce prázdnin a v říjnu bude zhotoveno příslušenství mostu.“
V listopadu přijdou na řadu zátěžové zkoušky. Do provozu by měl být most uveden 5. prosince společně se zbytkem severovýchodního obchvatu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Firmy volají po náhradě škod po výpadku elektřiny. Zatím mají smůlu, vláda s odškodněním čeká
-
Při kyberútoku na Nemocnici v Nymburku mohly uniknout osobní údaje pacientů
-
Bitcoinovou kauzu prověří firma Grant Thornton. Audit má být hotový do konce srpna, slibuje Decroix
-
Naposledy Štybar v roce 2015. Česká cyklistika čeká na etapový triumf na Tour de France už 10 let