Drážní inspekce i policie stále vyšetřují tragickou srážku vlaků v Pardubicích
Drážní inspekce i po roce stále prověřuje okolnosti vlakové nehody v Pardubicích. Ta se stala právě před rokem. Rychlík společnosti Regiojet tehdy projel na červenou a srazil se s nákladním vlakem. Zemřely při tom 4 ženy, dalších 27 lidí skončilo se zraněními v nemocnicích.
Svištění brzd a rána. Tak zachytila nehodu jedna z kamer nedaleko tragédie. Lokomotivy obou vlaků se srazily a první vagón rychlíku se ale zlomil. „Najednou byl obrovský náraz a já jsem spadla dolů na slečnu. Všechno bylo popadané na nás. Byl to trošku chaos,“ popisovala tehdy tragédii jedna z cestujících.
Jako jeden z prvních na místo dorazil policista Roman Mrkvička. „Na místě byl absolutní klid, ticho, jenom se po kolejích pohybovaly osoby zjevně v šoku. Když jsme přistoupili blíž k vlaku, byl silně zdeformovaný. Snažili jsme se komunikovat i s osobami vevnitř. Bylo zřejmé, že uvnitř jsou nějaké osoby zaklíněné.“
Čtěte také
Nehodu zapříčinil strojvedoucí expresu, který projel na červenou, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. „Minul návěstidlo zakazující jízdu. Sám si uvědomil, že udělal chybu a vlak se mu povedlo zastavit. Bohužel se nepovedlo zastavit ten protijedoucí vlak.“
V době nehody byla stanice v Pardubicích v rekonstrukci a nefungoval tam železniční zabezpečovač. Ten národní tzv. návěstní opakovač strojvedoucímu v lokomotivě ukáže, co svítí na návěstidle před ním, vlak by ale nezastavil. Ten nový, evropský, by vlaku nedovolil návěstidlo projet. Ve stanici ale funguje až od letoška.
Ihned po nehodě se objevily spekulace o špatném technickém stavu rozlomeného vagónu, kde zemřeli čtyři lidé. Společnost Regiojet zbývajících třináct vozů stejného typu odstavila prý kvůli konstrukčním nedostatkům a stejný postup kvůli tomu doporučovala i dalším dopravcům v Evropě.
Poškozené vagóny na prodej
„My jsme vznesli domněnku, zda není konstrukce vozů slabší. Tato domněnka se nepotvrdila. Nicméně vyhodnotili jsme je pro provoz v naší společnosti jako za nevhodné, ale to neznamená, že by ty vozy ztratily způsobilost pro provoz,“ popisuje technický ředitel Regiojetu Petr Chlum.
Teď dopravce vozy prodává. „U některých vozů jsme některé díly použili na vozy jiného typu. Vozy budeme prodávat tak, jak jsou. Předpokládáme, že to bude v tomto roce. Pravděpodobně to nebude do země Evropské unie,“ dodal Chlum.
Závěry vyšetřování ale drážní inspekce ještě nemá, říká generální inspektor Jan Kučera: „Snažíme se přijít s nějakým bezpečnostním doporučením, které je ovšem pro drážní úřad závazné, aby případně přijal nějaké konkrétní opatření tak, aby k podobným mimořádným událostem již nedocházelo. Předpokládám, že závěrečná zpráva bude k dispozici do konce letošního roku.“
Policie případ šetří pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Extrémní clo na úrovni Laosu. Očekávání o sankcích na export Švýcarka do USA byla jiná, říká velvyslanec
-
ONLINE: Rusko už se necítí být vázáno moratoriem na rozmisťování raket kratšího doletu
-
Matesová: Celní dohoda byla nejméně škodlivá varianta. Bez spojenectví s USA fungovat nedokážeme
-
Advokát Jansta z kauzy Motol je na svobodě. Státní zástupkyně souhlasila s kaucí 15 milionů korun