Jak zatočit s trémou? Narovnejte se, zpomalte a dejte ruce za hlavu

10. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mladý muž v depresi

Víte o sobě, že jste trémisti a nedaří se vám nervozitu v různých situacích překonat? Důležité je uvědomit si, že trémou trpí většina lidí. Nervozita je přirozená věc. Když si uvědomíte, že je to v pořádku, budete se cítit o něco líp.

„Proskenujte si svoje tělo. Klepou se vám ruce, nohy, kolena, dělají se vám rudé fleky v obličeji? Řekněte si, že v tom nejste sami, uleví se vám,“ radí lektorka Andrea Moličová, která v Radioporadně nabídla pár antistresových technik.  

Technika Mňam mňam

Technika Mňam mňam dokáže zpomalit zrychlené reakce a jít do akce s vnitřním klidem. „Dejte si před sebe ruku a představte si, že na dlani máte talíř, a na něm je nějaké dobré jídlo. Představte si vaše oblíbené konkrétní jídlo, přičichněte si k němu a při výdechu si pomalu říkejte mňam, mňam, mňam. A to je věc, která vás hezky uklidní, naladí, a s tímto pocitem můžete vyrazit do akce,“ vysvětluje Andrea Moličová.

Říkáte si, že událost, která je pro vás stresující, dopadne špatně? To je podle Moličové chyba. Těšte se na to, co přijde, věřte, že to dobře dopadne a říkejte si, že jste pro to udělali všechno. Trvá to měsíce, někdy i roky, než změníte svoje myšlení.

Mladá žena ve stresu

„Sama jsem velká trémistka a to, že vše dopadne dobře, si pro sebe vnitřně opakuju jako takovou mantru. A pracuju i s tělem, což má velký efekt. Ale nemyslete si, že za týden budete bez trémy. Jsou to měsíce i roky práce,“ přiznává lektorka.

Otevřete svoje tělo, narovnejte se

Samotný postoj těla vypovídá o svém nositeli hodně věcí. A také se to dá naučit. Narovnejte se, vystrčte trochu bradu, prsa, usmějte se. Obecně se zklidněte i dechem. Prohlubte svůj dech, uvědomte si, že dýcháte a dýchejte pomalu.

Zkuste i tzv. mocenské pozice, které do těla dostanou více testosteronu, což je hormon, který způsobuje, že se vám chce do akce. Jsou to pozice, kde zabíráte co nejvíce prostoru. Dejte ruce za hlavou nebo ruce v bok. Když v této pozici vydržíte pár minut, i když je to pro vás na začátku nepřirozené, v hlavě se vám to nakonec otočí a budete se cítit lépe i psychicky,“ přidává další tip lektorka Moličová.

Zářijové kurzy o komunikaci a spolupráci

Andrea Moličová vede improvizační divadlo Paleťáci a v září pořádá kurzy improvizace, které jsou o dobré spolupráci a komunikaci. 22. září bude otevřená hodina v Pardubicích v Natura Parku za plaveckým bazénem. „Je to akce pro každého, kdo se chce více uvolnit v práci i v běžném životě a potkat fajn lidi,“ zve Andrea Moličová.

K čemu je dobré házet srolované ponožky na zem a křičet u toho noha? Poslechněte si audio pořadu.

Spustit audio

Související