Osmnáctiletí kluci přicházejí s výzvou: Pomozte nám zatočit se šikanou na školách

29. leden 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy šikana, škola, spolužáci, smutek

Podle studentů Filipa Špinky a Štěpána Hartla se šikana na školách neřeší,  problémy se zametají pod koberec. Dobrá pověst školy je přednější, než vztahy dětí ve třídě. Kdo by si vybral ke studiu školu s nálepkou šikana? A tak vedení od řešení složitých situací v mnoha případech ustupuje.

„ I ty nejzávažnější případy, které skončily sebevraždou, se zametly pod koberec,“ říká Filip Špinka. Středoškoláci chtějí, aby se o šikaně ve společnosti mluvilo mnohem víc. Proto vymysleli projekt Alpateam. Oslovili známé osobnosti a pořádají s jejich pomocí besedy a přednášky na téma: Nezavírejte oči před šikanou, nepovažujte ji za tabu, mluvte o ní, řešte ji.

Dříve byla častější šikana fyzická. V dnešní době převažuje ta psychická, včetně kyberšikany. A ta je podle Štěpána Hartla mnohem horší. Dalším problémem je podle studentů z Alpateamu minimální komunikace a nedostatek lásky v rodinách. Dítě, které pochází z rozvrácené rodiny, kde se ztratil cit, hledá cestu ven. Mnohdy se stane agresorem nebo naopak tím, kdo je šikanovaný.

Proč nikdo ve třídě agresora nezastaví?

Recept není jednoduchý, ale existuje: „Mluvte o svých problémech. Pokud nemůžete v rodině, zkuste kamaráda, učitele nebo zajděte k řediteli školy. Nenechte se zneužívat,“ říkají Filip Špinka a Štěpán Hartl. Jejich projekt Alpateam nabízí na svých webových stránkách kontakty, kam se mohou lidé obrátit.

Ohrožené dítě ve třídě je šikanované většinou několika jedinci. Ale celá třída to toleruje. Proč se to děje? Podle studentů z Alpateamu to může být i lhostejností, která v některých třídách panuje. Každý má svůj mobil, to je jeho svět a děti už si zdaleka tolik nepovídají jako dřív. A tím pádem se neznají. Netuší, ke komu si co mohou dovolit.

Alpateam přichází s dalším receptem

„Možná by pomohla dramatická výchova na školách. Takové divadelní představení o vztazích ve třídě by mnohým otevřelo oči. To by mohlo být receptem na lepší vztahy. Děti musí komunikovat, vzájemně se dotýkají, s mobily hrát divadlo prostě nejde,“ uzavírá Filip Špinka.

autor: jsl
Spustit audio

Související