Senioři v bezpečí: SOS tlačítko přivolá Anděla Strážného

25. únor 2022

Nezisková organizace Anděl Strážný je registrovanou sociální službou, která nabízí tísňovou péči po celém území České republiky. Učí osamělé seniory zacházet s SOS tlačítkem, které zafunguje při pádu nebo jiném zdravotním problému.

„Anděl Strážný má středisko i v Pardubicích s působností po celých východních Čechách.  Zuzana Vondráčková dojíždí ke klientům přímo domů a vysvětluje jim, jak zacházet s tlačítkem SOS. To je hlavní služba, na kterou navazují další, například Povídavá linka,“ vysvětluje Martina Tomková z organizace Anděl Strážný.

Díky SOS tlačítku nebudete bezmocní

Tísňová péče je pro lidi, kteří chtějí zůstat co nejdéle ve svém bytě nebo domě, i když jejich zdravotní stav není ideální. Takový člověk může zavolat – třeba i ve spolupráci s rodinou - na číslo 800 603 030. Po domluvě se sociální pracovnicí pak dostane zdarma monitorovací zařízení, které nosí na ruce nebo na krku. Za jeho použití se platí pravidelná měsíční částka podobně jako za mobilní telefon.

Čtěte také

„Zařízení je lehké, dobře se s ním manipuluje, použití je velmi intuitivní a jednoduché,“ vysvětluje pracovnice z organizace Anděl Strážný.   

V případě pádu nebo jiného zdravotního problému klient jednoduchým zmáčknutím červeného tlačítka uvědomí dispečink, ozve se mu kontaktní osoba, která ihned informuje rodinu nebo zavolá složky Záchranného integrovaného systému.

Výhoda oproti seniorským telefonům

„Hlavní výhodou SOS tlačítka je, že máme důležité informace o klientovi. Sociální pracovnice má k dispozici sociální a zdravotní stav klienta, jeho bydliště a seznam kontaktních osob. Víme přesně, o koho se jedná, a postupujeme podle plánu neodkladné péče. Například víme, že člověk je v jednom domě s rodinou, žije dole, mladí nahoře, proto hned uvědomíme rodinu nahoře. Zařízení funguje i v případě, kdy člověk nezavolá. Pozná například pád. Pokud se klient dlouho nehýbe, objeví se na dispečinku hláška, že klient upadl. Volá se mu zpět. Pokud se neozve, kontaktujeme rodinu nebo IZS.

Další výhodou je, že monitorovací zařízení je pod neustálým dohledem, pravidelně kontrolujeme stav baterie a další technické záležitosti. U seniorských telefonů to není tak jednoduché,“ míní Martina Tomková.

Povídavá linka pro osamělé

V současné době mnoho osamělých lidí trápí strach a nejistota. Dva roky tady byl koronavirus, teď se dozvídáme hrůzné informace z Ukrajiny.

“Pokud se cítí člověk osamělý, stačí zmáčknout SOS tlačítko a domluvit se na hovoru po telefonu. Kolegyně volají v předem domluvený čas a s klienty si povídají. Hrají různé slovní hry, povídají si o koníčcích, poslouchají vzpomínky. I tato služba hodně pomáhá, i když nejde přímo o život,“ uzavírá Martina Tomková.

Spustit audio

Související