Staré kontrabasy dostávají v rukou pardubického renovátora nový život
Sám se k tomuto nástroji dostal až po třicítce, když si koupil svojí vlastní basu. Nehrála úplně dobře, ale široko daleko nebyl nikdo, kdo by si s tím poradil. A tak začala nová etapa života Marka Schebesty, která je zasvěcená právě kontrabasům, jejich seřizování a renovacím. Dokonce si jednu basu sám postavil.
Většinou se ale věnuje renovacím starých nástrojů, případně seřizováním těch funkčních. Hráči na kontrabas si totiž ani s tím často nevědí rady. Na konzervatořích se stavba nástroje a jeho základní úpravy neučí.
Marek Schebesta proto pořádá i workshopy, kde se své znalosti snaží předávat dál. Posledního takového workshopu se účastnil i pan Lubor, který učí na Základní umělecké škole a právě základní seřízení a případně diagnostiku závad potřebuje znát.
Basa tvrdí muziku
Marek Schebesta se učil u známého pardubického houslaře Jana F. Veselého, ale od začátku věděl, že se chce věnovat pouze kontrabasům. Rčení, že „basa tvrdí muziku“, považuje za naprosto pravdivé. Sice se tomuto nástroji nevěnoval od dětství, ale o to víc mu učaroval později. A ve svém okolí má několik dalších takových lidí. „S láskou ke kontrabasu se člověk buď narodí, nebo možná častěji k té base musí dospět“, vysvětluje Marek Schebesta.
Každý očekává od nástroje něco trochu jiného, a tak si zkrátka každá basa musí najít svého správného majitele. Konstrabasy se totiž liší velikostí, tvarem, kobylkou, struníkem a někdy dokonce i počtem strun. Většina kontrabasů má struny čtyři, ale existují i pětistrunné. Marek Schebesta ale vysvětluje, že to jsou nástroje pro profesionály většinou do orchestrů.
Související
-
Houslaři nemají kam spěchat. Materiál jim zraje hromadu let
Minuty, ale i několik měsíců. Tak dlouho mohou trvat opravy houslí. A když vyrábíte nový nástroj, není ani rok žádný čas.
-
Housle vyměnil ve 14 letech za violoncello, dnes je učitelem i členem pardubické filharmonie
Jako malý se učil hrát na housle. Jak ale sám říká, stejně jako řadu ostatních dětí ho tento nástroj příliš netěšil. Ve čtrnácti letech si proto prosadil violoncello.
-
V Bystřeci na Orlickoústecku mají unikátní cembalovou dílnu
Když se specialista cembal Petr Šefl rozhodl před 20 lety stavět jen ty nejlepší hudební nástroje, nabídli mu dva spolužáci, že se do toho s ním pustí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.