Jeden byt. A v něm všechny vůně světa

Vánoční edice parfému Chanel No 5 ve sbírce Magdaleny Papežové
Vánoční edice parfému Chanel No 5 ve sbírce Magdaleny Papežové

Magdalena Papežová z Pardubic miluje vůně. Ještě víc ale jejich flakony. Patří mezi největší sběratele parfémů v Česku.

Asi každá žena si vzpomene na kabelku svojí maminky. Lákavou rtěnku a omamně vonící parfém. Magdalenu Papežovou flakonek její maminky přitahoval jako magnet. Když vyrostla, dostala ho. Teď je klenotem její sbírky.    

Na začátku byl slamáček

Bytem Magdaleny Papežové v centru Pardubic se line příjemná vůně. „Pravdou je, že než se vitrínky a skříně otevřou, je to úplně normální byt. Potom už spíš parfumerie,“ směje se Magdalena Papežová, která se sbírání parfémů intenzivně věnuje přes deset let. „Nedá se úplně přesně časově zařadit, kdy se moje sbírka začala rodit. Moje láska k vůním byla skutečně iniciovaná maminkou, ale já se začala zajímat spíš o ty flakonky. Vůně se mi totiž líbily vizuálně.“

Klenotem ve sbírce je samozřejmě parfém po mamince, vůně Canotier (slamák)

Lásku Magdaleny Papežové k vůním umocnil další silný moment. „V drogerii, už ani nevím, která to byla, jsem objevila lahvově zelenou lahvičku. Byla to vůně Chanson d´Eau. Ta se mimochodem prodává dodnes,“ dodává sběratelka. „Líbila se mi ta barva, design. To mě bylo asi dvacet pět let a byla to moje první toaletní vůně. Později, když se na náš trh dostala celá řada vůní ze zahraničí, začala jsem se o ně zajímat víc.“

Tisíce miniatur

Pravou sběratelskou vášeň nastartovaly miniatury. „Myslím, že když jsem poprvé uviděla miniaturky, což byla nejspíš letištní sada, asi Diorů, zrodila se u mě touha sehnat a vlastnit jich víc. Později, když jsem si začala kupovat pěkné a velké vůně, chtěla jsem si na ně schovat vzpomínku. Nechtěla jsem si nechávat prázdné flakony, a tak jsem si začala kupovat do sbírky právě miniatury," vysvětluje sběratelka. 

"Velké vůně si kupuji, abych se s nimi voněla, miniatury schovávám a neotvírám. Správný sběratel totiž miniaturu skutečně neotevře. Někdy udělám výjimku. A to když otevírám letité vůně, protože jsem na ně zvědavá, jak kdysi asi voněly,“ dodává Magdalena Papežová. 

Historické i moderní flakony

Sbírka Magdaleny Papežové je velmi rozsáhlá, jde o řádově tisíce lahviček parfémů a toaletních vůní. „Já ani sama nevím, kolik jich vlastně je a ani to nepočítám,“ vysvětluje sběratelka. Nějakou evidenci samozřejmě mám, ale je to složitější, existují totiž nejrůznější verze jedné značky. Ale parfémy mám seřazené podle značek, další možností je řazení podle období nebo zemí.“

Čestné místo ve vitrínkách mají samozřejmě parfémy značky Christian Dior. „Výroba parfémů začala vzápětí po uvedení značky. Mám i ty nejstarší designové flakonky. Ve 40. letech parfémy odpovídaly době, vzácnější jsou kabelkové flakonky a miniatury. Později se design upravoval, Kohoutí stopa byla oblíbená v 60. letech. Mám i exkluzivní kolekce, u nichž design nehraje důležitou roli, aby se žena mohla věnovat ryze vůni,“ dodává sběratelka.

Srdeční záležitost je design

Jak přiznává Magdalena Papežová, na začátku nebyla vůně, ale design. „Fascinovalo mě sklo. Jak je vybroušené, jaký má tvar. To miniaturní provedení, na tak malém kousku tolik práce. Moje první miniaturka měla dokonce slaměný klobouček. Víte, parfém se může zkazit během jediného dne, pokud nejste opatrní a zapomenete ho u topení, pod lampičkou nebo na denním světle. Ale flakon, ten vám zůstane navždy.“

„Obdivuji genialitu některých tvarů, například flakon Chanelu no 5 je výjimečný. Ta jednoduchost, někteří mu dokonce říkají razítko, nikdy neubírala na kráse. Naopak, v tomto případě ona jednoduchost přitahuje pozornost.“

Pohled do jedné ze sběratelských vitrin

Sbírka Magdaleny Papežové se stále rozrůstá. „Už jsem se ale dokázala smířit s tím, že nemůžu mít všechno,“ dodává s úsměvem sběratelka. „Krásně to popsala propagátorka vůní a bloggerka Ada. Ten okamžik, kdy se vám v hlavě ozve úlevné lupnutí a vy zjistíte, že nemusíte mít všechno. Byly okamžiky, kdy jsem v noci čekala na aukci na druhé straně zeměkoule, potom mě bylo líto, že se mi něco nepodařilo vydražit. Ale pak přišla doba, kdy mi to začalo být jedno. Teď už si umím počkat. A někdy čekám na ten správný parfém skutečně dlouho,“ konstatuje Magdalena Papežová.

A ještě k příběhu maminčina slamáčku

Magdalena Papežová dostala vůni Canotier od maminky. "Flakonek byl vlastně ještě starší, maminka ho dostala zase od své tety. A ta vůně samotná má zajímavý příběh," podotýká sběratelka. "Slovo canotier ve francouzstině označuje slaměný klobouk. Vůně je spojená se jménem kloboučnického módního salonu Rose Valois, který byl aktivní v letech 1927-1970. Firmu založily Rose Fernand Cleuet, Vera Leigh a třetí dáma, jejíž totožnost se nedochovala."

Magdalena Papežová

"Jak to v té době bylo zvykem, modistky si věrnosti svých nejlepších zákaznic vážily a dávaly jim dárky k nákupu. Všichni asi znají příběh Chanelu No. 5, který vznikl právě tímto způsobem," doplňuje Magdalena Papežová. "Ten původně nebyl určený k prodeji, ale byl dárkem pro věrné zákaznice Coco Chanel."

"Stejně i salon Rose Valois nechal vytvořit pro své zákaznice voňavé flakónky a tuto formu propagace dovedl k naprosté dokonalosti. Zákaznice dostávaly hotové umělecké dílo - nejen obsahem, ale i formou. Začalo to sérií tří vůní, z nichž jedna nese název Canotier, slamák. Tyto kouzelné dárečky dostávaly zákaznice v letech 1929 až 1950, některé kusy se dochovaly v perfektním stavu dodnes a občas se za nemalé částky mihnou v aukcích." 

Spustit audio

Související