K novému taxisu. Jak se na Velkou pardubickou připravují žokejové?

10. říjen 2021

Je to vrchol překážkové sezóny. Letošní Velká pardubická přináší změny. Jak je vnímají zkušení žokejové a jak se na prestižní dostihy připravovali?

Jaroslav Myška se na start Velké pardubické se Slavia pojišťovnou postaví už po devatenácté. Letos na závodiště míří ze své nové domovské stáje v Kolesách u Kladrub nad Labem. V dostihu bude startovat s koněm Evženem, kterého pro Velkou pardubickou jako trenérka připravovala Štěpánka Myšková. Nedělního dostihového dne se účastní celkem pět koní dostihové stáje manželů Myškových.

Dostihoví koně ze stáje manželů Myškových v Kolesách

Sedmiletý kůň Evžen pojede Velkou pardubickou poprvé. „Co se týče dlouhých dostihů, sbírá zkušenosti,“ vysvětluje Jaroslav Myška. „První kvalifikace se mu nepovedla, v druhé zvítězil s přehledem. Vyhrál pár dalších startů, pardubické závodiště dobře zná. Teď jde jen o to, jestli ten kůň bude mít v pořádku psychiku a fyzické schopnosti zvládnout tak náročnou trať.“

Taxis s úpravami

Délka dráhy Velké pardubické je 6900 metrů, koně musí překonat celkem 31 překážek. Tou legendární je Taxisův příkop, který mnozí považují za jeden z nejtěžších na světě. Existuje už od prvního ročníku Velké pardubické, i když tehdy se mu říkalo Hlavní příkop, Velký příkop nebo také Tribunní skok. Už tehdy se dokonce uvažovalo o jeho zrušení, proti tomu se ale postavil princ Egon Thurn-Taxis. Od roku 1892 nese tato těžká překážka jeho jméno.

V historii Velké pardubické se parametry Taxisova příkopu několikrát měnily, naposledy letos. O změnách na slavné překážce se mluvilo už od loňské Velké pardubické. V zimě se několikrát sešla odborná skupina, která diskutovala o tom, jak by se dal skok upravit. Taxis je nakonec stejně dlouhý, zmírněný je ale doskok za živým plotem. Místo příkopu je tam upravená šikmá plocha v mírném úhlu, koně by si tak na překážce neměli ublížit, ani když ji nezvládnou.

Doskok Taxisova příkopu bude po změně pro koně bezpečnější. Nemělo by tak docházet k vážným zraněním a smrti koní

Taxis stále bude jednou z nejtěžších překážek v celém kurzu, skok by ale měl být teď daleko bezpečnější. To vítá například žokej Myška, stejně jako Jan Kratochvíl, který letos ve Velké pardubické nebude chybět. „Doba se mění, hledí se na to, aby vše bylo co nejbezpečnější. Když se o to usiluje v jiných sportech, tak proč ne v dostizích,“ míní Jan Kratochvíl.  

Mr. Spex pod sedlem Jana Kratochvíla

Po několika letech úspěšného působení ve stáji Josefa Váni staršího změnil náš přední překážkový jezdec Jan Kratochvíl působiště. Letos zamíří do stáje Loko Trans v Újezdu u Boskovic. Největšími úspěchy jezdce jsou vítězství ve Velké pardubické v roce 2017 s koněm No Time To Lose nebo triumf s Mazhilisem v Gran Premiu v Meranu o rok dříve.

Žokej Jan Kratochvíl

Na start 131. ročníku Velké pardubické se Jan Kratochvíl postaví v sedle sedmiletého hnědáka jménem Mr. Spax. „Je to odchovanec německého hřebčína, ale tady v tréninku je už od dvou let, takže se už cítí jako Čech,“ směje se Jan Kratochvíl. „Jako čtyřletý se z rovin posunul na překážky, běhal dobře v Pardubicích, potom vyhrál pardubický dostih pro pětileté koně, v Ceně Vltavy skončil pátý. Zkušenosti má, na start Velké pardubické jdeme s klidnou hlavou,“ dodává žokej Kratochvíl.   

autor: BRA
Spustit audio

Související