Předchůdce jízdního kola natřásal i kosti. Podle toho dostal jméno
Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě má ve svých sbírkách vzácný exemplář. Historické jízdní kolo zvané kostitřas. A co víc, dokonce fotografii jeho výrobce.
Na počátku historie a vývoje jízdního kola byla drasina. Jednostopé vozidlo, poháněné jen silou lidských svalů. Tento vynález se připisuje německému lesníkovi a technikovi Karlu von Draisovi. Ten svoji první zaznamenanou jízdu na tzv. Laufmaschine, tedy běhacím stroji, podnikl v červnu 1817 v německém Mannheimu.
Stroj připomínal dětské odrážedlo, tvořila ho dvě kola běžící za sebou v jedné stopě, která byla spojená rámem se sedadlem pro jezdce. Přední kolo mohl jezdec otáčet díky řídítkům a jednoduše se odrážel nohama od země. Dalším článkem ve vývoji tohoto předchůdce jízdního kola byl kostitřas. To už bylo přední kolo opatřeno pedály a díky nim jezdec poháněl kostitřas kupředu nohama. První kostitřasy se začaly vyrábět v Německu, nejvíc se ale zdokonalovaly ve Francii a také v Anglii.
Václav Hladík na kostitřasu
Regionální muzeum uchovává ve svých sbírkách nejen kostitřas, ale i fotografii, která se k jeho historii vztahuje. Na snímku v oblouku Litomyšlské brány sedí na kostitřasu, vyrobeném jako typ tříkolky, vysokomýtský klempíř a kovář Václav Hladík, který měl přezdívku plechový rytíř. Datace fotografie není známá, ale s největší pravděpodobností se bude jednat o počátek 70. let 19. století.
Ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek se zajímal o to, zda mají i jiná muzea v Pardubickém kraji ve sbírkách historická kola: „Obeslali jsme všechna muzea s tímto dotazem. Zjistili jsme, že v nedaleké Chocni mají kromě vysokých kol také dva kostitřasy, jeden je v dobrém stavu. Až nás to vede k myšlence, jestli právě zmíněný Václav Hladík těch kostitřasů nevyrobil víc,“ dodává Jiří Junek.
Počátek výroby kostitřasů nedokážeme určit úplně přesně. „Vrcholná éra kostitřasů spadá do 50, 60. let 19. století. O desetiletí později se už v Anglii začínají vyrábět tzv. vysoká kola, kdy s předním velkým kolem ujedete na jedno šlápnutí velký kus cesty. Vysoká kola se začínají dokonce vyrábět průmyslově. Éra vysokých kol ale netrvá příliš dlouho. Vystřídá je bezpečník s pohonem na řetěz, tedy typ kola, který známe dnes“ uvádí ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.