Rodiče častěji hledají pro děti netradiční školy. V Pardubicích naráží na nedostatek míst

Základní škola Waldorfská sídlí na Gorkého ulici
Základní škola Waldorfská sídlí na Gorkého ulici

Alternativní školy dávají dětem místo známek slovní hodnocení a odmítají učit podle klasických učebnic a osnov. V Pardubicích letos některé z těchto škol mají výrazný převis přihlášek do prvních tříd a musely mnohé zájemce odmítat.

„Mně přijde dobrý, že jak nejsou známky, tak to děti tolik nestresuje. Pak až v osmé a deváté třídě si můžeme říct o známky a je to takové anonymní a nikoho to nestresuje,“ vysvětluje jeden z žáků deváté třídy.

Podle ředitele Milana Bartáka si tady zakládají na slovním hodnocení školáků cíleně. „Základ je to, že se snažíme oslovovat nejen tu intelektuální část osobnosti dítěte. To znamená, že pracujeme jak s oblastí citu, to je ta sociální oblast, tak s oblastí vůle, což je hodně propojeno skrz umělecké prožívání.“

I tady letos zaznamenali převis přihlášek a zhruba 10 až 15 procent dětí museli odmítnout. „V průběhu roku odmítáme řádově desítky dětí s žádostí o přestup na naši školu,“ doplňuje Barták.  Škole zřizované magistrátem chybí volná místa a stávající kapacity 225 žáků nestačí.

Podobně je na tom i základní škola Montessori v pardubických Polabinách, potvrdila ředitelka Marcela Žáková. „V současné době máme také přetlak, do prvních tříd jsme letos měli možnost vcelku nabrat alespoň děti, které přišly z našich školek.“

Podle Žákové se ale podařilo letos vůbec poprvé otevřít na škole šestou třídu. Kvůli nedostatku míst si dlouhá léta nemohla dovolit mít druhý stupeň a děti tak musely po páté třídě přestupovat jinam. „Zhruba třetina odcházela na víceleté gymnázium a třetina blíže k bydlišti, protože k nám dost dojíždí.“

Spustit audio

Související