V rodině dbejte hlavně na vztahy. Škola a práce teď nejsou nejdůležitější, radí psycholog
Téměř rok žijeme v náročné době. Většina školáků se učí distančně prostřednictvím počítače. Rodiče mají home office, nebo nechávají své potomky doma samotné. Jak to všechno zvládnout a nezbláznit se z toho? To bylo téma pro psychologa Jiřího Knolla a Radioporadnu Českého rozhlasu Pardubice.
Měsíce ubíhají a nic se nemění. Skloubit distanční výuku potomků, svou práci na home office, chod domácnosti je náročné. Řada rodičů trpí pocitem selhání, že všechno nezvládají na jedničku. Když jsou na home office, bojují s pocitem, že nejsou dobrými zaměstnanci, ani rodiči. Někde je nad lidské síly zvládnout stoprocentně i běžný chod domácnosti.
Nejdůležitější je komunikace. Sedněte si a řekněte si, co kdo pro svou práci potřebuje. Vyberte si svoje místo, kde budete plnit vlastní pracovní úkoly. „Vyjasněte si pravidla. Dospělý i dítě musí mít jistotu, co kdy může a nemůže. Co se bude během dne dít a za jakých okolností. Nastavte si mantinely,“ říká Jiří Knoll. Improvizace může do soužití vnést chaos.
Kromě vzdělávání a práce je tu ještě jeden stavební kámen rodinné pohody. Vymezte si denně nějaký čas, který budete aktivně trávit společně. „Najděte si činnosti, které vás budou sbližovat. Právě tohle dítě zakotvuje v rodině. Povídejte si, hrajte společenské hry, jděte na procházku, dívejte se na film,“ zdůrazňuje psycholog.
Sám doma a na počítači
Ještě nedávno jsme děti hnaly od počítače, aby u něj nevysedávaly příliš dlouho. Teď je přemlouváme, aby nešidily školu a věnoval PC svou pozornost.
Čtěte také
Jak posílit dobrou pohodu a chuť učit se on-line? Nejdůležitějším úkolem by měla být motivace. „Bez toho to nejde. Být dlouhodobě doma a nestýkat se s vrstevníky je náročné,“ uvádí psycholog s tím, že také pro dospělé pracovat doma bez sociální odezvy od kolegů může být frustrující. „Člověk je tvor společenský. Je důležité posilovat doma komunikaci a vzájemnost,“ myslí si Jiří Knoll.
I když je teď počítač hlavním vzdělávacím prostředkem, stejně bychom měli nastavit pravidla jeho používání. Děti by měli mít přes den i jiné povinnosti než školu a dát si pauzu od on-line světa.
„Jsou i situace, kdy zůstávají děti samy doma, protože rodiče musí chodit do zaměstnání. Už třeba od třetí třídy ZŠ. Děti pak musí zvládnout spoustu úkolů. Nejde jen o školu. Musí se o sebe postarat a ten den zvládnout. V tom vidím i pozitiva. Nesmírně je to posílí,“ vysvětluje Jiří Knoll, který je také ředitelem Pedagogicko psychologické poradny v Pardubicích.
Distanční výuka není pro každého
Pedagogicko psychologická poradna v Pardubicích během pandemie funguje v běžném režimu. Stále řeší vztahové, výchovné a výukové problémy dětí. Pro ty, kteří mají i běžně specifické problémy s učením (dysgrafie, dyslexie apod.), je distanční výuka další překážkou. Není to nová situace jen pro děti a rodiče. Je to nové téma i pro psychology.
„Problémy mají také žáci z nepřizpůsobivých rodin. Jejich rodiče se ani při dobré vůli neumí se svými dětmi učit. Často chybí i adekvátní podmínky k práci, např. internetové připojení. V takovém prostředí je všechno obtížné. Tady hrozí, že až se takové děti vrátí do školy, budou za svými spolužáky výrazně pozadu,“ upozorňuje Jiří Knoll.
Související
-
Trolling, kyberšikana, podvodníci. Skrytá hrozba distanční výuky
Už při první vlně covid-19 učitel informatiky Tomáš Hameberger s kolegy založil platformu Digitální pohotovost. Pomáhá školám zavádět moderní nástroje pro distanční výuku.
-
Děti hloupé nebudou. Ale výuka na dálku ovlivní sociální vývoj, tvrdí ředitelka školy
V půlce října se zavřely školy a tak to mělo zůstat do 2. listopadu. Už je jasné, že tento scénář se bohužel nenaplní.
-
Maturita na uzavřených školách? Více času na testy, praktická zkouška i o prázdninách
Ani letos nebudou mít maturity obvyklou podobu. Epidemie koronaviru uzavřela školy a studenti tak mají na přípravu ztížené podmínky. Ministerstvo maturantům uleví.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.