V rodině dbejte hlavně na vztahy. Škola a práce teď nejsou nejdůležitější, radí psycholog

16. únor 2021

Téměř rok žijeme v náročné době. Většina školáků se učí distančně prostřednictvím počítače. Rodiče mají home office, nebo nechávají své potomky doma samotné. Jak to všechno zvládnout a nezbláznit se z toho? To bylo téma pro psychologa Jiřího Knolla a Radioporadnu Českého rozhlasu Pardubice.

Měsíce ubíhají a nic se nemění. Skloubit distanční výuku potomků, svou práci na home office, chod domácnosti je náročné. Řada rodičů trpí pocitem selhání, že všechno nezvládají na jedničku. Když jsou na home office, bojují s pocitem, že nejsou dobrými zaměstnanci, ani rodiči. Někde je nad lidské síly zvládnout stoprocentně i běžný chod domácnosti.

Nejdůležitější je komunikace. Sedněte si a řekněte si, co kdo pro svou práci potřebuje. Vyberte si svoje místo, kde budete plnit vlastní pracovní úkoly. „Vyjasněte si pravidla. Dospělý i dítě musí mít jistotu, co kdy může a nemůže. Co se bude během dne dít a za jakých okolností. Nastavte si mantinely,“ říká Jiří Knoll. Improvizace může do soužití vnést chaos.

Jste lechtiví?

Kromě vzdělávání a práce je tu ještě jeden stavební kámen rodinné pohody. Vymezte si denně nějaký čas, který budete aktivně trávit společně. „Najděte si činnosti, které vás budou sbližovat. Právě tohle dítě zakotvuje v rodině. Povídejte si, hrajte společenské hry, jděte na procházku, dívejte se na film,“ zdůrazňuje psycholog.

Sám doma a na počítači

Ještě nedávno jsme děti hnaly od počítače, aby u něj nevysedávaly příliš dlouho. Teď je přemlouváme, aby nešidily školu a věnoval PC svou pozornost.

Čtěte také

Jak posílit dobrou pohodu a chuť učit se on-line? Nejdůležitějším úkolem by měla být motivace. „Bez toho to nejde. Být dlouhodobě doma a nestýkat se s vrstevníky je náročné,“ uvádí psycholog s tím, že také pro dospělé pracovat doma bez sociální odezvy od kolegů může být frustrující. „Člověk je tvor společenský. Je důležité posilovat doma komunikaci a vzájemnost,“ myslí si Jiří Knoll.

I když je teď počítač hlavním vzdělávacím prostředkem, stejně bychom měli nastavit pravidla jeho používání. Děti by měli mít přes den i jiné povinnosti než školu a dát si pauzu od on-line světa.

„Jsou i situace, kdy zůstávají děti samy doma, protože rodiče musí chodit do zaměstnání. Už třeba od třetí třídy ZŠ. Děti pak musí zvládnout spoustu úkolů. Nejde jen o školu. Musí se o sebe postarat a ten den zvládnout. V tom vidím i pozitiva. Nesmírně je to posílí,“ vysvětluje Jiří Knoll, který je také ředitelem Pedagogicko psychologické poradny v Pardubicích.

Distanční výuka není pro každého

Pedagogicko psychologická poradna v Pardubicích během pandemie funguje v běžném režimu. Stále řeší vztahové, výchovné a výukové problémy dětí. Pro ty, kteří mají i běžně specifické problémy s učením (dysgrafie, dyslexie apod.), je distanční výuka další překážkou. Není to nová situace jen pro děti a rodiče. Je to nové téma i pro psychology.

„Problémy mají také žáci z nepřizpůsobivých rodin. Jejich rodiče se ani při dobré vůli neumí se svými dětmi učit. Často chybí i adekvátní podmínky k práci, např. internetové připojení. V takovém prostředí je všechno obtížné. Tady hrozí, že až se takové děti vrátí do školy, budou za svými spolužáky výrazně pozadu,“ upozorňuje Jiří Knoll.

Spustit audio

Související