Vysoké Mýto je s vůní benzínu spojeno už 100 let
S automobily je Vysoké Mýto propojené už celé století. V roce 1925 totiž vyrobil Josef Sodomka první karoserii a láska ke čtyřem nebo dvěma kolům trvá ve městě dodnes.
Historie vysokomýtského karosářství sahá až k výrobě kočárů, kterou v roce 1895 zahájil Josef Sodomka starší. Jeho syn Josef Sodomka mladší byl vizionářem, který ve dvacátých letech přesvědčil otce, aby se podnik přeorientoval na stavbu automobilových karoserií podle vlastních návrhů.
Ve třicátých letech se Karoserie Sodomka vyprofilovala jako úspěšná značka, která sbírala ocenění na autosalonech i v soutěžích elegance. Postupně se zaměřila i na konstrukci karoserií pro autobusy. Po znárodnění v roce 1948 byl Josef Sodomka zatčen a odsouzen ve vykonstruovaném procesu. Znárodněný podnik se už jako Karosa zaměřil se výhradně na produkci autobusů, které ve městě vznikají dodnes.
Vizionář Josef Sodomka
Příběh Josefa Sodomky, jeho pokračovatelů i nejvýznamnějších českých karosářů přibližuje expozice v Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě. Návštěvníci tu získají ucelený pohled na historii výroby automobilů v českých zemích a obdivovat mohou desítky exponátů z dílen pěti nejlepších firem, které tvořily špičku v první polovině 20. století. K vidění jsou jak lehké sportovní vozy pro dva, tak i robustní stroje, které po druhé světové válce nacházely nové využití, třeba jako hasičské speciály.
Celé jedno podlaží se pak zaměřují právě na vozy z dílny Karoserie Sodomka. Mezi největší lákadla patří legendární kabriolet Aero 50 Dynamik – elegantní vůz, který ve své době představoval ztělesnění luxusu. Ve třicátých letech vyšel na závratných 70 tisíc korun, což byla částka několikanásobně převyšující cenu běžného sériově vyráběného auta.
Návštěvníci tu uvidí také pancéřovanou limuzínu Škoda VOS z 50. let, určenou pro vládní činitele. Těžkopádný automobil s neprůstřelnými skly však nezískal větší oblibu a většina ze stovky vyrobených kusů nakonec našla nové uplatnění, znovu u hasičů.
Autoklub a autodrom
Na místní karosářskou tradici navázal i Autoklub Karosa Vysoké Mýto, který vznikl už v roce 1922, krátce po založení celostátního Autoklubu republiky Československé. Sdružoval nejen majitele automobilů a motocyklů, ale postupně i závodníky a organizátory nejrůznějších soutěží – od orientačních jízd přes závody do vrchu až po motokáry. Právě ty se od roku 1961 jezdily na náměstí, v rámci závodu známého jako Vysokomýtský čtverec. S rostoucím zájmem a počtem účastníků ale začal klub hledat vhodnější prostor, kde by mohl rozvíjet své aktivity.
Ten nakonec našel v sedmdesátých letech, kdy díky iniciativě konstruktéra Jana Mračna a učitele autoškoly Vladimíra Kysilky vznikl na okraji města autodrom. Vyrostl na místě, které do té doby nebylo využíváno pro sportovní účely, a stal se zázemím především pro závody motokár a výcvik mladých jezdců. Nějakou dobu se však areál ještě musel dělit o prostor s areálem sovětské armády, která v té době ve Vysokém Mýta působila. Až později se autodrom rozšířil o tréninkové plochy pro řidiče a dnes slouží také autoškolám a kurzům bezpečné jízdy.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.