4+1 tip, jak předejít problémům s páteří. Na bolavá záda pomůže i kobra

Bolest zad
Bolest zad

S bolestmi zad se během života setká přes 80 % populace. Je to jedna z nejčastějších příčin pracovní neschopnosti. Přesto poruchy páteře patří stále mezi nejvíce přezírané nemoci.

Lidé potíže často připisují únavě a bolest potlačují pomocí tišících léků. Bagatelizace problému však může vést k velmi vážným následkům, obzvláště k postupné deformaci míšních kanálů, nebo změnám anatomických poloh plotének. „Mezi našimi pacienty se vyskytují už i děti. Jednak se méně hýbou a narůstá i dětská obezita,“ potvrzuje primář neurologie pardubické nemocnice Petr Geier.

Rizikové může být i čištění zubů

„Při zdravotních potížích se ozývá nejen páteř a ploténky, ale bývá to i svalový a vazivový aparát. Proto je dobré si všechny tyto části těla udržovat v optimálním stavu. Páteř je základní osou těla. Díky ní můžeme stát vzpřímeně, hýbat se a v neposlední řadě plní ochrannou funkci pro míchu a míšní nervy, které jsou velmi zranitelné.“

Bolí vás záda? Možná si toho na sebe moc nakládáte

Bolest v zádech

Stres, napětí, nervozita, ale i přílišná péče o druhé na úkor sebe jsou častými příčinami bolesti zad a problémů s pohybovým ústrojím. Aby záda nebolela prý tak často stačí jen zastavit se a poslouchat, co naše tělo potřebuje.

Bolesti zad se rozlišují na akutní, chronické a degenerativní. Ublížit si můžeme nevhodným zvedáním těžkých věcí, nebo prudkým pohybem. Akutní syndrom ale může vzniknout i při banální činnosti, třeba když si čistíme zuby, nebo omýváme obličej.

„Po ránu bývají svaly ještě ztuhlé a při naklánění se nad umyvadlo proto může dojít k nepříjemné blokaci páteře,“ dává příklad neurolog Petr  Geier. Nebezpečné jsou jakékoliv prudké rotační pohyby, při kterých hrozí například vyhřeznutí ploténky.

Jak předejít potížím s páteří?

  1. pravidelné cvičení
  2. optimální tělesná váha
  3. správné sezení při práci na PC
  4. omezit nadužívání mobilů a tabletů

Kobra vás posílí

Na bolavá záda žádný vitamín ani potravinový doplněk neexistuje. Zádové svalstvo posílíte jedině pravidelným a správným cvičením. Jedním z cviků je takzvaná kobra. Působí příznivě i na orgány dutiny břišní. Z polohy vleže na břiše se s nádechem přes zapřené dlaně zvedejte pomalu vzhůru. Lokty přitom zůstávají u těla tak, aby pupík zůstal na zemi. Při cvičení je důležitá nejen plynulost provedení, ale také uvolněnost nohou a hýždí. Jen tak zapojíte správné svaly. 

Pokud jste vyčerpaní a cítíte velkou únavu, je lepší zkusit jen pár lehkých cviků na protažení. Svaly se během dne zkracují a ochabují. Svalový korzet je proto nerovnoměrně zatěžován. Svalové rovnováhy se dosáhne pevnými zádovými svaly, prsními, břišními a lopatkovými svaly. Často bývají oslabené i hýžďové svaly, které mají vliv na stabilitu pánve, a tím i na držení celého těla.     

Ze záznamu se dozvíte, jak správně sedět u počítače.

Spustit audio

Související